Ovdje možemo pisati o obiÄÂajima svake vjere Å¡ta se radi, Å¡ta je zabranjeno nakon Å¡to neko umre.
U islamu:
Izražavanje sauÄÂešća "BaÅ¡um sagosum", ožalošćeni odgovara "Dostum sagosum", mada zavisno od mjesta ima razlika, znam da u Sandžaku ne govore ovako.
UÄÂenje tevhida je obaveza i to na dan Ä‘enaze (sahrane) tevhid i Ä‘enaza poÄÂinju u isto vrijeme, zatim nakon sedam dana i nakon 40 (mada je ispravnije nakon 52 dana), poslije se tevhid uÄÂi nakon godinu.
Tevhide obavljaju žene, mada ima i obiÄÂaja da se pravi muÅ¡ki tevhid ali odvojeno od žena, na Ä‘enaze idu muÅ¡karci.
Mejt (mrtvac) prije Ä‘enaze se gasuli, odnosno kupa, to obavljaju u pokopnom druÅ¡tvu, umotava se u bijeli ÄÂarÅ¡af (ćefin), obiÄÂaj da se mejt polaže u ćefin je zbog toga da smo svi isti na onom svijetu.
Mejtu se takoÄ‘er vežu prsti na nogama, kako se noge ne bi rastavljale, sklapaju se oÄÂi (a kažu ko umre otvorenih oÄÂiju da je ostao željan ovog svijeta), ruke se položu niz tijelo.
U islamu kremiranje je zabranjeno.
U kući ožalošćenih, odnosno kući u kojoj je živio preminuli svjetlo se ne gasi 40 dana, televizija, radio se nikako ne pale, ekran TV-a i eventualno, slike na zidovima se pokrivaju, na prozor se stavlja ÄÂaÅ¡a vode i braÅ¡no (kao ako je umrli ostao gladan ili žedan).
Ali i ovi obiÄÂaji se razlikuju od mjesta do mjesta.
ObiÄaji kad neko umre
ObiÄÂaji kad neko umre
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
zar nije bašum sagolosum
Re: obiÄÂaji kad neko umre
bašum sagosum bar u mom selu
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Hvala Džemila
Da, ÄÂula sam i za taj obiÄÂaj izražavanja sauÄÂešća, baÅ¡ u Sandžaku isto govore.
Da, ÄÂula sam i za taj obiÄÂaj izražavanja sauÄÂešća, baÅ¡ u Sandžaku isto govore.
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
- paparaci
- Velicanstvo Foruma
- Postovi: 5054
- Pridružen/a: 08 Jan 2003 02:00
- Lokacija: Putnik Bez Adrese
Re: obiÄÂaji kad neko umre
interesantna tema
eto ja prvi put npr cujem da se tako izjavljuje saucesce. uvijek sam se pitao kako to stvarno ide. kod nas obicno samo kazes primi moje saucesce. prisustvovao sam mnogim dzenazama, ali nisam znao da je mejit(mrtvac) vezan na tri mjesta. nize nogu(kao sto je nella vec rekla), po sredini i vise glave. na dzenazi moje tetke, ja sam je skupa sa rodjakom spustio u mezar i ostao sam dole. kaze meni efendija da svucem ono zeleno platno i ja svucem. zatim mi je rekao da je odvezem vise glave, ali nije to tako rekao. nego nekako skroz drugacije se izrazio da ga uopste nisam skontao sta zeli. ja sam onako zbunjen nesto namjestao cefin, gledam sta hoce. a on uporno isto prica i sad poceli su ostali prisutni "dobavicati" sta trebam. meni je tu pukao film. ispravio sam se i rekao: dobro je ljudi dragi, necemo svi u glas pricati". pogledam efendiju i obratim se: " sta zelis? sta uopste trebam?" - onda mi je tacno rekao sta trebam. iskreno receno to mi je bilo skroz bezveze sto me nije odmah uputio kad sam sisao u mezar sta trebam sad sve uraditi, jer mi je to bio prvi put. ali hajde de. nakon toga sam polagao daske poprijeko tj. pokoso i izasao iz mezara. zatim svako od prisuthin baci po nekolike lopate zemlje u mezar sve dok se ne zatrpa. nakon toga hodza/efendija ili vise njih se upute u kucu umrlog gdje mu se prouci jasin. nakon obavljene dzenaze(ukopa umrle osobe) dozvoljeno je zenskom rodu da obidje mezar.
kod nas na selu je obicaj da se mejit nakon sto se okupa u dzamiji, donese ispred kuce njegove. od tud' polazi dzenaza. iskupe se familija, prijatelji,.... hodza obicno odrzi vaz. kaze nesto o umrloj osobi i uopsteno o ovom i o onom svijetu. za to vrijeme ne smije macka proci ispod tabuta (koji se nalazi na kozlicima), inace se mejit mora ponovo okupati. to se zamalo desilo na dzenazi moje tetke. zatim se umrloj osobi prouci fatiha i krene se prema dzamiji. zene ostaju u kuci, a muskarci idu na mezar. tabut(kovceg) ide sa ruke na ruku. napravi se kolona sa jedne i druge strane. nakon sto ti tabut predje preko ruku, ides skroz naprijed tog "lanca" i tako sve do dzamije. tamo se tabut spusti i svi se poredaju u safove(redove). uci se umrloj osobi i halali(oprasta). efendija tri puta pita hocemo li mu/joj halaliti i svi odgovaraju sa "hocemo". naravno, nije nuzno ukoliko neko stvarno ne zeli. ali eto jos nisam dozivio da je neko rekao "necu". poslije toga tabut se prenese u mezar(groblje) gdje se obavlja opet molitva i umrli se zakopava.
eto ja prvi put npr cujem da se tako izjavljuje saucesce. uvijek sam se pitao kako to stvarno ide. kod nas obicno samo kazes primi moje saucesce. prisustvovao sam mnogim dzenazama, ali nisam znao da je mejit(mrtvac) vezan na tri mjesta. nize nogu(kao sto je nella vec rekla), po sredini i vise glave. na dzenazi moje tetke, ja sam je skupa sa rodjakom spustio u mezar i ostao sam dole. kaze meni efendija da svucem ono zeleno platno i ja svucem. zatim mi je rekao da je odvezem vise glave, ali nije to tako rekao. nego nekako skroz drugacije se izrazio da ga uopste nisam skontao sta zeli. ja sam onako zbunjen nesto namjestao cefin, gledam sta hoce. a on uporno isto prica i sad poceli su ostali prisutni "dobavicati" sta trebam. meni je tu pukao film. ispravio sam se i rekao: dobro je ljudi dragi, necemo svi u glas pricati". pogledam efendiju i obratim se: " sta zelis? sta uopste trebam?" - onda mi je tacno rekao sta trebam. iskreno receno to mi je bilo skroz bezveze sto me nije odmah uputio kad sam sisao u mezar sta trebam sad sve uraditi, jer mi je to bio prvi put. ali hajde de. nakon toga sam polagao daske poprijeko tj. pokoso i izasao iz mezara. zatim svako od prisuthin baci po nekolike lopate zemlje u mezar sve dok se ne zatrpa. nakon toga hodza/efendija ili vise njih se upute u kucu umrlog gdje mu se prouci jasin. nakon obavljene dzenaze(ukopa umrle osobe) dozvoljeno je zenskom rodu da obidje mezar.
kod nas na selu je obicaj da se mejit nakon sto se okupa u dzamiji, donese ispred kuce njegove. od tud' polazi dzenaza. iskupe se familija, prijatelji,.... hodza obicno odrzi vaz. kaze nesto o umrloj osobi i uopsteno o ovom i o onom svijetu. za to vrijeme ne smije macka proci ispod tabuta (koji se nalazi na kozlicima), inace se mejit mora ponovo okupati. to se zamalo desilo na dzenazi moje tetke. zatim se umrloj osobi prouci fatiha i krene se prema dzamiji. zene ostaju u kuci, a muskarci idu na mezar. tabut(kovceg) ide sa ruke na ruku. napravi se kolona sa jedne i druge strane. nakon sto ti tabut predje preko ruku, ides skroz naprijed tog "lanca" i tako sve do dzamije. tamo se tabut spusti i svi se poredaju u safove(redove). uci se umrloj osobi i halali(oprasta). efendija tri puta pita hocemo li mu/joj halaliti i svi odgovaraju sa "hocemo". naravno, nije nuzno ukoliko neko stvarno ne zeli. ali eto jos nisam dozivio da je neko rekao "necu". poslije toga tabut se prenese u mezar(groblje) gdje se obavlja opet molitva i umrli se zakopava.
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Meni se naprimjer ne sviÄ‘a to Å¡to se poslije Ä‘enaze, kad se muÅ¡karci vrate i zavrÅ¡i tevhid iznosi ruÄÂak i kahva, ne sviÄ‘a mi se iz jednostavnog razloga Å¡to ožalošćenim nije do života a kamoli da sukaju pitu i prave sogan dolme.
JoÅ¡ jedna stvar mi nije jasna a to je sedmina, odnosno tevhid koji se uÄÂi nakon sedam dana od dana smrti zaÅ¡to se ne uÄÂi taÄÂno nakon sedam dana a ne sedam ili Å¡est dana poslije ukopa.
JoÅ¡ jedna stvar mi nije jasna a to je sedmina, odnosno tevhid koji se uÄÂi nakon sedam dana od dana smrti zaÅ¡to se ne uÄÂi taÄÂno nakon sedam dana a ne sedam ili Å¡est dana poslije ukopa.
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
.. Dobra tema..
Ja znam za izraz "basum sagolusum" ..
Citao sam i preporuku od strane nekog hafiza,da se moze reci i "Ill Allahi saburin" .. a u kontekstu.. "strpljenja do boga" - odnosno,do susreta sa stvoriocem.. odnosi se na ajet,od Boga postasmo i njemu se vracamo.. Ali taj izraz nije u tradiciji naseg naroda..pa se zato i ne koristi mozda..
U mom kraju,nije obicaj,nakon Dzenaze,ici na pitu u kucu oztaloscenog ili bilo gdje.. nego je suprotno..
Obicaj je da se sa dzenaze,iskljucivo mora ici ravno svojoj kuci i po mogucnosti,prije ulaska u kucu,oprati ruke na cesmi.. naravno,ovo se odnosi na one koji imaju avliju..
Mislim da je ovaj obicaj logicniji od onog sto ga Nella navodi..
Dobro je i to,sto obicaj nalaze da se odmah ide kuci,,jer mi smo takav narod.. da ne bi ko svratio do kakvog bircuza i slicno..
Dakle,mislilo se na sve..
Pisacu jos na ovoj temi a nije ni meni jasno,zastose tevhid odrzava sedam dana nakon smrti a ne nakon ukopa..
Vjerovatno ima veze sa teorijom o razlaganju tijela nakon smrti..ali ne bih o tome..
Re: obiÄÂaji kad neko umre
pa ja sam rekla da je obiÄÂaj da se tevhid održi 6-7 dana nakon ukopa a ne nakon smrti, zaÅ¡to?
A ÄÂula sam i za obiÄÂaj da kao sa Ä‘enaze se ide kući pravo.
A ÄÂula sam i za obiÄÂaj da kao sa Ä‘enaze se ide kući pravo.
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Izvini,nisam dobro razumio.. mada i u jednom i u drugom sluc aju,ne vjerujem da mogu dati neki potpun odgovor.. Valjda ima neke veze sa predajom tijela zemlji,odnosno pocelu svega..
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Nela ako si voljna ja bih ti objasnio onoliko koliko ja znamnella26 je napisao/la:Meni se naprimjer ne sviÄ‘a to Å¡to se poslije Ä‘enaze, kad se muÅ¡karci vrate i zavrÅ¡i tevhid iznosi ruÄÂak i kahva, ne sviÄ‘a mi se iz jednostavnog razloga Å¡to ožalošćenim nije do života a kamoli da sukaju pitu i prave sogan dolme.
JoÅ¡ jedna stvar mi nije jasna a to je sedmina, odnosno tevhid koji se uÄÂi nakon sedam dana od dana smrti zaÅ¡to se ne uÄÂi taÄÂno nakon sedam dana a ne sedam ili Å¡est dana poslije ukopa.
Re: obiÄÂaji kad neko umre
pa ja sam postavila pitanje, naravno da želim da znam a iznijela stav da mi se ne sviÄ‘a ovaj ruÄÂak i kahva.
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Mi kao muslimani duzni smo pomoci porodicu umrle osobe i clanove te porodice obici i donijeti neko pitu neko kolac i pripaziti na njih pokusati im olaksati rijecima svi se mi njemu vracamo,nije dozvoljeno kukati/naricati/jer tad izlazimo iz okvira vjere uz to nema validnih dokaza o cetresnici o i drugim danima to je svojstvo krscana i dr.naroda,takodje slika u novine nije dozvoljena isto kao i na nisanu al radi bliskosti sa krscanima i ne znanja mnogo smo uzeli od njih
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Svakako smo dužni pomoći ožaloÅ¡ÄÂenima ali Å¡ta ako nekome nema ko da pomogne pa mora sam da kuha a nije mu ni do ÄÂega.
Ovo sam navela jer danas smo pravili tevhid i poslije sam stavila vodu za kafu, meÄ‘utim osiguraÄ je iskoÄÂio a ja nisam odmah skontala da se voda ne grije i dok su zamijenili osiguraÄ proÅ¡lo je nekih 10 minuta a jedna komÅ¡inica je dreknula kao pa gdje je kafa i joÅ¡ uÅ¡la za mnom da mi kaže kako neko u ovim situacijama treba da dežura pored Å¡poreta ÄÂim se zavrÅ¡i da se kafa servira.
Ionako mi nije bilo do mene a ne do kafe malo je falilo da je puknem džezvom po glavi da je bailišem.
Ã…Â to se tiÄÂe ÄÂeteresnice, to je oduvijek bio obiÄÂaj kod muslimana, mada naÅ¡a vjera nalaže nakon 52 dana.
Slika na nišanu znam da nije uredu kao ni cvijeće.
Kukanje takoÄ‘er, ali ja ne znam da iko kuka, znam da plaÄÂe iako ni plaÄ nije uredu ali to je opet stvar emocija ne možeÅ¡ ne zaplakati kad ti je neko blizak.
Ovo sam navela jer danas smo pravili tevhid i poslije sam stavila vodu za kafu, meÄ‘utim osiguraÄ je iskoÄÂio a ja nisam odmah skontala da se voda ne grije i dok su zamijenili osiguraÄ proÅ¡lo je nekih 10 minuta a jedna komÅ¡inica je dreknula kao pa gdje je kafa i joÅ¡ uÅ¡la za mnom da mi kaže kako neko u ovim situacijama treba da dežura pored Å¡poreta ÄÂim se zavrÅ¡i da se kafa servira.
Ionako mi nije bilo do mene a ne do kafe malo je falilo da je puknem džezvom po glavi da je bailišem.
Ã…Â to se tiÄÂe ÄÂeteresnice, to je oduvijek bio obiÄÂaj kod muslimana, mada naÅ¡a vjera nalaže nakon 52 dana.
Slika na nišanu znam da nije uredu kao ni cvijeće.
Kukanje takoÄ‘er, ali ja ne znam da iko kuka, znam da plaÄÂe iako ni plaÄ nije uredu ali to je opet stvar emocija ne možeÅ¡ ne zaplakati kad ti je neko blizak.
Vezite me cim pocnem sanjati vinograde, zna se ko sam kad se pogase ljeta...
Re: obiÄÂaji kad neko umre
Nela vidi jednu stvar ti i ja imamo ovako duznost prema komsiji kad nas pozove da se odazovemo,kad je veselje da mu cestitamo,kad je zalost da ga obidjemo,smrtni slucaj da ga obidjemo izrazimo saucesce nije bitno dal na arapskom il nasem jeziku uz to sad da ti kazem muslima ima jednostruko pravo prema komsiji koji je ne musliman dvostruko ako je taj covjek komsija i musliman i trostruko pravo ako je komsija musliman i srodnik.