Preporucujem citanje ovog clanka
Bosanski islam za Evropu
Nedjelja, 28 Februar 2010 23:09
E-mail Ispis PDF
alt
- Postoje li “pozitivne“ devijacije u islamu? Ako je suditi prema medijskim nastupima muslimana, takvih uistinu ima i takve nazivamo "BOSANSKIM ISLAMOM"
Prikazivanje filma “Na putu†rediteljice Jasmile Žbanić, premijerno prikazanog na filmskom festivalu u Berlinu, koji tematizira “vehabizam†u bosanskohercegovaÄÂkom druÅ¡tvu izazvalo je veliku medijsku pažnju njemaÄÂkih medija, tim prije jer je Jasmila poznata njemaÄÂkoj publici zbog filma “Grbavica“ koji je na istom festivalu 2006. godine dobio prvu nagradu. U jednom od intervjua, novinar radiostanice “Deutschland Radioâ€Â, Holger Hettinger, jedno od pitanja Žbanićevoj formuliÅ¡e ovako:
“Jasmila, u vaÅ¡em filmu se izrazito lijepo vidi ova folklorna nota bosanskog islama. Pije se rakija… To stoji u upeÄÂatljivoj suprotnosti strogim obiÄÂajima te konzervativne (vehabijske, op.p.) vjerske zajednice…â€Â
Percepcija nemuslimana da postoji viÅ¡e verzija islama, od kojih je najbolji onaj koji je najbliži vlastitom setu kulturnih vrijednosti (alkohol, moralna razuzdanost itd.) je veoma raÅ¡irena pojava i stvar koju ljudima ne možete izbiti iz glave. Kad se vlastita civilizacija uzme kao apsolutna i ona se postavi kao mjerilo naspram pojava u „domorodaÄÂkim“ kulturama, onda je razumljivo da će većinu devijantnih stvari – koje ta kultura definira kao takve – vladajuća kultura proglasiti progresivnim. Nekada se to zvalo kolonijalizam, danas priÄÂamo o american way of life.
Ali u ovom kontekstu postoji joÅ¡ jedan problem. Ne postoje samo “pozitivne devijacije†islama, kako ih njemaÄÂki novinar nesvjesno zastupa. Ã…Â ta ćemo s onima koje takoÄ‘er imputiraju islamu, a radi se o “folklornoj noti somalijskog islama†(genitalno sakaćenje žena) ili “folklornoj noti jemenskog islama†(konzumiranje droge „qat“) ili “folklornoj noti iranskog islama†(krvave procesije na dan AÅ¡ure)?
Ko olahko preÄ‘e preko sintagme “folklorna nota bosanskog islamaâ€Â, kad se pod tim podrazumijevaju neislamske devijacije bliske danaÅ¡njoj dominantnoj kulturi, neka se onda ne buni kad neko konstatuje da ima i neki somalijski, jemenski ili iranski islam u kojem su prisutne stvari nad kojima se pripadnici kulturne dominacije zgražavaju. ZaÅ¡to? Pa svojom Å¡utnjom u prvom sluÄÂaju otvorili su vrata odobravanju drugih stvari.
Takvo neÅ¡to kao “bosanski†ili “jemenskiâ€Â, peti ili deseti islam ne postoji. Postoji praksa muslimana tih podneblja koja jeste ili nije u skladu s islamskim uÄÂenjem. Pijenje rakije sigurno nije od islama, jer u općepoznate odlike islama spada zabrana konzumiranja alkohola. Postoji tradicija konzumiranja alkohola kod BoÅ¡njaka, ali ona s islamom nema veze. Nije vjera ekskluzivni vajar tradicije jednog naroda pa da se izmeÄ‘u ta dva fenomena stavi znak jednakosti. Pored vjere, tu su i nebrojeni drugi faktori.
Ali ne projiciraju ovakve gafove samo njemaÄÂki novinari kojima se ovakvo neznanje ne može ni uzeti za zlo. Uzmimo nastup jednog od nebrojenih struÄÂnjaka za “islamizam†u Bosni, Esada Hećimovića, koji je objavio nebrojene ÄÂlanke o “vehabizmu-selefizmu-terorizmu†u Bosni i napisao knjigu Garibi - Mudžahedini u BiH 1992-1999. Barem od struÄÂnjaka ovog kalibra oÄÂekujete da je jasno u stanju definirati sintagmu „bosanski islam“.
Gostujući u emisiji „Pošteno“ od 25.2.2010. u kojoj je bila tema “O akciji Svjetlost, optužbama i kontroverzama o selefijskoj zajednici u BiH.†U svom prvom javljanju demonstrira šta je za njega „bosanski islam“, pa kaže:
“Prepreka u dijalogu je postojanje agresivnog apsolutizma u kome oni (vehabije, op.a.) nas uvjeravaju ili da nismo dobri vjernici ili da nismo dovoljno upoznati sa stvarnom islamskom doktrinom i da se mi trebamo popraviti kako bismo bili dobri muslimani... problem u odnosima ove grupe u odnosima s drugima, recimo kršćanskim narodima u okruženju, je razlog izbijanja u njihovom suprematistiÄÂkom pozicioniranju da je samo jedna objava ispravna dok su sve druge udaljavanje od prave istinske vjere i da su druge problematiÄÂne... kljuÄÂni dio problema je u njihovom tumaÄÂenju jer do tada mi nismo znali...“
“Bosanski islam†je neka romantiÄÂna ideja kojoj je jedini izvor praksa i vjerovanje bosanskih muslimana, bez obzira na to imalo to uporiÅ¡ta u islamu ili ne. Da stvarno nije upoznat s islamskom doktrinom i da te “vehabije†možda i jesu u pravu po tom pitanju pokazuje njegovo neznanje kad se dotiÄÂe stvari islamske doktrine i relativizira islamsko uÄÂenje “bosanskog islama†koje navodno ne poznaje uÄÂenje o islamu kao apsolutnoj istini.
Niko od alima “bosanskog islama†ne zastupa uÄÂenje da pored islama ima i drugih puteva do spasa, pa ÄÂak i oni najliberalniji, jer islamski tekstovi ne ostavljaju prostora drugaÄÂijem tumaÄÂenju, ali svojim nastupom ovaj “struÄÂnjak za islamizam†dokazuje da “bosanski islam†– u smislu kako ga koriste on i sliÄÂni njemu - jeste neÅ¡to Å¡to ne postoji na papiru, niko od uleme bosanskih muslimana koji bi trebali biti referenca za „bosanski islam“ ne zastupa ove stavove. U najmanju ruku se radi o praksi i vjerovanju muslimana bosanskog podneblja i ako kao “bosanski islam†prihvatimo ove gafove koji se jasno protive islamskoj doktrini, kojim argumentima ćemo pokazati da konzumiranje „qata“, biÄÂevanje na dan AÅ¡ure ili ubijanje civila nisu od islama, kad smo odobravanjem bisera struÄÂnjaka za islam u startu diskreditirali same izvore islama?