Izmedju 12 mjeseci na koliko je godina podeljena ÄÂetiri mjeseca su Mubarek (Blagoslovljena) sveta i to Mjesec Redžeb, Mjesec Zul Kade, Mjesec Zul Hidze i Mjesec Muharem.
U nedelju 13.06. je nastupio Mjesec Redzeb, 7. mjesec lunarnog Islamskog kalendara. Prva noc izmedju cetvrtka i petka Mjeseca Redzeba je Noc Lejle-i-Regaib. Nocas, 17.06.2010. godine nastupa prva od ÄÂetiri Mubarek (Blagoslovljene) noci u godini Noc Lejle-i-Regaib (Noc zelja).
Redžeb je sveti mjesec. On je jedan od mjeseci u kojima je zabranjen sukob i krvoproliće i koji je u Kur'anu spomenut. Dobra djela u ovim mjesecima se nagrađuju višestruko, a hrđava se višestruko kažnjavaju. Mjeseci Redzeb i Šaban su mjeseci pripreme za nastupajuci Šehru Ramazan.
Mjesec redžeb je blagoslovljen mjesec i po dvije Mubarek (Blagoslovljene) noci u njemu Noci Lejle-i-Regaib i Noc Lejle-Isra i Miradža.
Noc Lejle i Regaib je noc prvog ÄÂetvrtka u mjesecu Redžebu.
Ona se naziva Regaiba (Noc zelja) ali je poznata i kao Noć zaÄÂeća, kada je hazreti Amina zanijela Muhammeda Salallahu alejhi ve Alihi veselleme.
“Allahumme barik lena fi redžebe, ve Å¡a’bane, ve beligna ramadan!â€Â
Dova Muhammed a. s. kojom mu’mini ulaze u mjesec redžeb i mubarek noć Lejletur-regaib
Dvije mubarek noći u mjesecu redžebu: Lejletur-regaib i Lejletul-mi’radž predstavljaju prve vjesnike, nama muslimanima, najdražeg gosta – Mjeseca Ramazana. Ibadet u ovim noćima predstavlja duhovnu pripremu za taj mjesec sveopćeg ibadeta. Prva od njih Lejletur-regaib pada prvu noć ÄÂetvrtka u mjesecu Redžebu. ZnaÄÂajna je ova mubarek noć jer je, te noći doÅ¡lo do zaÄÂeća posljednjeg Božijeg Poslanika Muhammeda Salallahu alejhi ve Alihi veselleme. Te noći je kako se prenosi, majka Muhammed Alejhiselam - Hazreti Amina, u polusnu primila meleke i odabrane poslanike koji su joj saopÅ¡tili da će biti majka najodabranijeg i najvećeg ÄÂovjeka i ujedno ÄÂestitati Hazreti Amini zbog tog obilnog dara od Allaha DželeÅ¡anuhu ne samo njoj i ocu Hazreti Abdullahu nego i cijelom ÄÂovjeÄÂanstvu.
Lejletul- regaib je i noć dova, želja i nade. Imajući na umu da je dova ili molba Allahu DželeÅ¡anuhu bila i ostala spona i most koji povezuje Stvoritelja i Njegovo stvorenje; nemojmo propustiti da u noći Lejletur-regaiba dokuÄÂimo Allahovu milost, blagodat i bereket. ÄŒovjeka treba uputiti dovi, kao vidu svakodnevne veze s njegovim Stvoriteljem, od jutarnjeg buÄ‘enja do veÄÂernjeg lijeganja; da dovom ÄÂisti svoju duÅ¡u i istraje na Allahovom putu.
Noć Lejletur-regaiba obilježavamo mnogobrojnim ibadetima: zikrom, postom, uÄÂenjem Kur’ana i salavata.
U Lejletur-regaibu se, poslije jacije, klanja nafila »Salatu-l-regaib« od 12
rekata, sa Å¡est selama. Poslije svake Fatihe na kijamu, uÄÂi se sure Inna
enzelnahu (El-Kadr) po tri puta i sura Kul huvallahu ehad (El-Ihlas) po
dvanaest puta.
Poslije Å¡estog selama se, sjedeći, prouÄÂi sedamdeset navedenih
salavata:
اَللّهÙÂمّ صَلّ عََلى سَيّدÙÂنَا Ù…ÙÂØÂَمّد٠ن٠النّبÙÂىّ اْلمÙÂّىّ ÙˆÙŽ عََلى آلÙÂه٠وَ سَلّمْ
“Allahumme salli ala Sejjidina Muhammedi-ninnebijjil ummijji va ala
alihi ve sellimâ€Â.
a iza toga se na sedždi
prouÄÂi sedamdeset puta tesbih:
سÙÂبّوØÂÙŒ Ù‚ÙÂدّوسٌ رَبّنَا ÙˆÙŽ رَبّ الْمَلئ٠كة٠وَ الرّوØÂÙÂ
"Subbuhun kuddusun rabbuna ve rabbul melaiketi ver-ruh",
a iza toga se
sjedne, i sedamdeset puta prouÄÂi:
رَبّ ا غÙÂÙÂرْ ÙˆÙŽ ارْØÂَمْ ÙˆÙŽ تَجَاوَزْ عَمّا تَعْمَل اÙÂنّكَ اَنْتَ اَعَزّ اْ لكْرَمÙÂ
“Rabbigfir verham ve tedžavez amma ta’mel inneke ente eazzul ekremâ€Â.
"Gospodaru moj, oprosti mi i smiluj mi Se, i zapostavi znanje o mojim ružnim
djelima. Ti si SveÄÂasni i Plemeniti."
Zatim se ponovi sedžda i uÄÂenja na sedždi, pa se onda zamoli za svoju
želju ili više želja - »regaiba«.
Imami Gazalija, radijallahu anhu, u svome »El-ihjau ulûmud-din«-u, veli da je
Alejhissselam rekao: "Ko god klanja ovaj namaz, Allah će mu oprostiti sve
grijehe, pa da ih ima koliko ima na moru pjene, pijeska u pustinji, brda i lišća
na Zemlji, a još će biti šefadžija za sedam stotina džehenemlija iz svoje
porodice."
Islamski Mubarek (Blagoslovljeni) Dani
Islamski Mubarek (Blagoslovljeni) Dani
"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...
Re: Islamski Mubarek (Blagoslovljeni) Dani
Noc Lejle-i-Miradza, 27 noć Redzebi šerifa
08.07.2010.
سÙÂبْØÂَانَ الَّذÙÂيأَسْرَىٰ بÙÂعَبْدÙÂه٠لَيْلًا Ù…ÙÂÙ†ÙŽ الْمَسْجÙÂد٠الْØÂَرَام٠إÙÂÙ„ÙŽÙ‰ الْمَسْجÙÂد٠الْأَقْصَى الَّذÙÂيبَارَكْنَا ØÂَوْلَه٠لÙÂÙ†ÙÂرÙÂيَه٠مÙÂنْ آيَاتÙÂنَا Ûš Ø¥ÙÂنَّه٠هÙÂÙˆÙŽ السَّمÙÂيع٠الْبَصÙÂيرÙÂ
"Slavljen neka je Onaj koji je sa svojim robom proputovao od Mesdzidul Harama do Mesdzida dalekog ÄÂiju smo okolinu Blagoslovili da bi smo mu neka znamenja Nasa ukazali. - On je uistinu Onaj koji ÄÂuje i Onaj koji vidi."
El-IsrÄÂ' 1
U Hadisima Vjesnikovim Sallalahu alejhi ve Alihi veseleme se bilježi da je on, Hazreti Pejgamber Muhammed Sallalahu alejhi ve Alihi veseleme imao 36 Miradza, i da je ovaj poslednji koji se djesio u noci 27. Redžebi Šerifa onaj koj mi obilježavamo Miradž ul Ekber ili Veliki Miradž!
Želja mi je bila da vam svima i ja mubarekleišem ovu noć
Allah Mubarek Olsun Noć Lejle-i-Miradža!
Nedugo nakon trogodiÅ¡njeg bojkota, u vrijeme najvećih pritisaka, progona i vrijeÄ‘anja Vjesnika Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem i Drugova njegovih Radiallahu anhum, u Godini tuge, kada su na Ahiret preselili Hazreti Hatidža Radiallahu anha žena Vjesnikova Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem Ebu Talib amidza Vjesnikov Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem, Allah UzviÅ¡eni je poÄÂastio Miljenika Svoga kako prije njega niko nije bio poÄÂašćen, a niti će biti, sa Isra' i Miradžom.
Isra' - noćno putovanje od Mesdžidul Harema (Mesdžida Kjabe) do Mesdžidul Aksaa (Mesdžida u Kudsu), putovanja u jednom trenu noći Vjesnika sa Hazreti Džibrilom Alejhi selam i Burakom, je jedinstven izvor uputa svim generacijama muslimana kako da se usprave u dostojanstvu suprostave njegovom rušenju, smutnji i nasilja svakog oblika.
Miradž - Uzdinuće Vijesnika Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem sa Svete stene u Mesdžidul Aksaau kroz nebeske svere u najvešu blizinu Allahu Uzvišenom. Miradž je izvor svjetla pomoću kojeg možemo naći rješenje i uputu.
Hazreti Pejgamberovo Muhammedovo Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem putovanj u Noći Isra i Miradža je bilo potpuno svjesno sa punom prisutnošću i Duhovno i Tjelesno. Te je prepreka za kolebljive i poricatelje koji od Dina Allahovog otpadaju.
Vjesnikovo Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem uzdignuće iz Mesdzidul Aksaa je oznamenje ÄÂovjekovog prisezanja Allhu DželeÅ¡anuhu.
08.07.2010.
سÙÂبْØÂَانَ الَّذÙÂيأَسْرَىٰ بÙÂعَبْدÙÂه٠لَيْلًا Ù…ÙÂÙ†ÙŽ الْمَسْجÙÂد٠الْØÂَرَام٠إÙÂÙ„ÙŽÙ‰ الْمَسْجÙÂد٠الْأَقْصَى الَّذÙÂيبَارَكْنَا ØÂَوْلَه٠لÙÂÙ†ÙÂرÙÂيَه٠مÙÂنْ آيَاتÙÂنَا Ûš Ø¥ÙÂنَّه٠هÙÂÙˆÙŽ السَّمÙÂيع٠الْبَصÙÂيرÙÂ
"Slavljen neka je Onaj koji je sa svojim robom proputovao od Mesdzidul Harama do Mesdzida dalekog ÄÂiju smo okolinu Blagoslovili da bi smo mu neka znamenja Nasa ukazali. - On je uistinu Onaj koji ÄÂuje i Onaj koji vidi."
El-IsrÄÂ' 1
U Hadisima Vjesnikovim Sallalahu alejhi ve Alihi veseleme se bilježi da je on, Hazreti Pejgamber Muhammed Sallalahu alejhi ve Alihi veseleme imao 36 Miradza, i da je ovaj poslednji koji se djesio u noci 27. Redžebi Šerifa onaj koj mi obilježavamo Miradž ul Ekber ili Veliki Miradž!
Želja mi je bila da vam svima i ja mubarekleišem ovu noć
Allah Mubarek Olsun Noć Lejle-i-Miradža!
Nedugo nakon trogodiÅ¡njeg bojkota, u vrijeme najvećih pritisaka, progona i vrijeÄ‘anja Vjesnika Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem i Drugova njegovih Radiallahu anhum, u Godini tuge, kada su na Ahiret preselili Hazreti Hatidža Radiallahu anha žena Vjesnikova Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem Ebu Talib amidza Vjesnikov Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem, Allah UzviÅ¡eni je poÄÂastio Miljenika Svoga kako prije njega niko nije bio poÄÂašćen, a niti će biti, sa Isra' i Miradžom.
Isra' - noćno putovanje od Mesdžidul Harema (Mesdžida Kjabe) do Mesdžidul Aksaa (Mesdžida u Kudsu), putovanja u jednom trenu noći Vjesnika sa Hazreti Džibrilom Alejhi selam i Burakom, je jedinstven izvor uputa svim generacijama muslimana kako da se usprave u dostojanstvu suprostave njegovom rušenju, smutnji i nasilja svakog oblika.
Miradž - Uzdinuće Vijesnika Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem sa Svete stene u Mesdžidul Aksaau kroz nebeske svere u najvešu blizinu Allahu Uzvišenom. Miradž je izvor svjetla pomoću kojeg možemo naći rješenje i uputu.
Hazreti Pejgamberovo Muhammedovo Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem putovanj u Noći Isra i Miradža je bilo potpuno svjesno sa punom prisutnošću i Duhovno i Tjelesno. Te je prepreka za kolebljive i poricatelje koji od Dina Allahovog otpadaju.
Vjesnikovo Salallahu alejhi ve Alihi Vesellem uzdignuće iz Mesdzidul Aksaa je oznamenje ÄÂovjekovog prisezanja Allhu DželeÅ¡anuhu.
"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...
Re: Islamski Mubarek (Blagoslovljeni) Dani
Nocas s akšama nastupa Blažena noć Lejle-i-Berat. Središnja noc mjeseca Šabana.
Allah Mubarek Olsun svim muslimanima Noc Lejle-i-Berata.
O Lejletul-beratu (Lejletul-beraet – Noć obznane) i Å¡ta je u njemu posebno od poÄÂasti (keramat) i koristi (fedil)
Uzvišeni Allah kaže: "Ha mim. Tako mi Jasne knjige, Mi smo ga objavili u mubarek noći." (44:1-3)
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, kaže da "Ha-mim" znaÄÂi: "Allah je odredio ono Å¡to će se desiti do Kijametskog dana", "Tako mi knjige jasne", to jest, Kur'ana, "Mi smo ga spustili, objavili", to jest, Kur'an "u mubarek noći", a to je noć polovine Ã…Â a'bana, odnosno noć Berata. Ovo tvrde većina mufessira osim Ikrime koji kaže da je to Lejletul-kadr.
Allah Uzvišeni je još neke stvari i pojave u Kur'anu nazvao mubarekom:
IzmeÄ‘u ostalih nazvao je Kur'an mubarekom, rekavÅ¡i: "A ovo je mubarek opomena (zikr) kojeg objavljujemo" (21:50), a od njegovog bereketa je to Å¡to onaj koji ga uÄÂi i vjeruje u njega upućen je i oslobaÄ‘a se od vatre i vatrenih plamenova, pa time pomaže i svojim precima i potomcima, jer Vjerovjesnik a.s. kaže:
"Ko uÄÂi Kur'an gledajući u mushaf, Allah (dž.Å¡.) olakÅ¡a njegovim roditeljima kaznu pa makar oni bili i kjafiri."
On, Azze ve Dželle, je takoÄ‘er izmeÄ‘u ostalih i vodu nazvao mubarekom rekavÅ¡i: "I mi sa neba spuÅ¡tamo mubarek vodu" (50:9), a njen bereket je u tome Å¡to se sa njom oživljavaju stvari, kao Å¡to Allah (dž.Å¡.) kaže: "Mi od vode dajemo da svaka stvar oživi, pa zar nećete vjerovati?" (21:30). Kaže se da je u njoj (vodi) deset suptilnih svojstava: osjećajnost, gipkost, snaga, profinjenost, proÄÂišćenost, pokretnost, vlažnost, hladnoća, poniznost i život, a Allah je od ovih profinjenosti mu'minu dao: saosjećajnost srca, blagost ahlaka, snagu pokornosti, prefinjenost duÅ¡e (nefsa), proÄÂišćenost djela, pokretanje u dobru, vlažnost u oku ('ajn), hladnoća prema grijesima, poniznost prema stvorenjima, i život prilikom sluÅ¡anja istine (hakk).
On, Azze ve Dželle, je nazvao i maslinu mubarekom u Njegovom, Uzvišen je, govoru: "Od mubarek drveta masline" (24:3), a to je prvo drvo sa kojeg je jeo Adem a.s. kada je spušten na Zemlju. U njoj je hrana i osvjetljenje, kao što Uzvišeni Allah kaže: "A i ukusna je onima koji jedu" (23:20)
Neki su rekli da je mubarek drvo Ibrahim a.s.. Drugi su rekli da je to Kur'an, a neki da je to Iman. ReÄÂeno je da je mubarek drvo smirena vjerniÄÂka duÅ¡a (nefsul-mu'minil-mutmeinneh) koja je sklona dobru, koja se pokorava zapovijedima i kloni se zabrana, koja je predana OdreÄ‘enju, koja se slaže sa Gospodarom u onome Å¡to On odredi i propiÅ¡e.
On, Azze ve Dželle, je nazvao i Isaa a.s. mubarekom, kao Å¡to UzviÅ¡eni kaže: "I uÄÂinio me je mubarekom gdje god bio" (19:31) a od njegovog, alejhis-selam, bereketa je i pojavljivanje ploda osuÅ¡ene palme njegovoj iskrenoj majci Merjem, alejhas-selam, te izviranje vode ispod njega, kao Å¡to On (dž.Å¡.) kaže: "I melek je, koji je bio niže, zovnu: 'Ne žalosti se, Gospodar tvoj je dao da niže tebe potok poteÄÂe. Zatresi palmino stablo, posuće po tebi datule svježe, pa jedi i pij i budi vesela!'" (19:24-26). On je lijeÄÂio gubavce i slijepe od roÄ‘enja, oživljavao je mrtve svojom dovom, kao Å¡to je ÄÂinio i druge hajrate i mudžize.
On (dž.š.) je i Kabu nazvao mubarekom. Kaže Azze ve Dželle: "Prvi harem sagrađen za ljude jeste onaj blagoslovljeni (mubarek) u Bekki." (Ali Imran, 96)
Od njenih (Kabinih) bereketa je i to da onaj koji u nju uÄ‘e olakÅ¡ava teret svojih grijeha i izlazi sa oprostom od njih. UzviÅ¡eni Allah kaže: "Ko u njega uÄ‘e, biće siguran" (Ali Imran, 97). Pa ko uÄ‘e u Kuću a mu'min je, koji se prekorava i kaje, Allah će ga uÄÂiniti sigurnim od Svoje kazne, prihvatiće njegovo pokajanje i oprostiće mu.
ReÄÂeno je, isto tako, da i onaj koji u njega uÄ‘e biće siguran od uznemiravanja u Haremu sve dok ne izaÄ‘e iz njega, pa je zbog toga zabranjeno ubijanje divljaÄÂi i sjeÄÂenje drveća u haremu Kabe. Svetost Kabe je radi Svetosti (hurmet) Allaha, svetost Mesdžida je radi svetosti Kabe, svetost Meke je radi svetosti Mesdžida, a svetost Harema je radi svetosti Mekke.
Kao Å¡to je reÄÂeno: Kaba je kibla onima koji su u Mesdžidu, Mesdžid je kibla za one koji su u Mekki, Meka je kibla onima koji su u Haremu, a Harem je kibla svim stanovnicima Zemlje. Ona je nazvana Bekka jer se noge tiskaju (tebekke) jedna uz drugu, to jest povlaÄÂe se i guraju se. A Bekka – Mekka su jedno i zamjenjuju jedno drugo, kao Å¡to je to i sluÄÂaj sa (arapskim rijeÄÂima) kemed i kebed – tuga i žalost i lazim i lazib – potreban i nužan.
Noć berata je nazvana mubarek jer se u njoj spušta milost (rahmet), bereket, dobro, brisanje grijeha (afv) i praštanje stanovnicima Zemlje.
O tome nas je obavijestio šejh Ebu Nasr od svoga oca koji je rekao: "Obavijestio nas je Muhammed, a on od Abdullaha ibn Muhameda, a on od Ismaila ibn Omera el Bedžlija, a on od Omera ibn Musa el Vedžhija, a on od Zejda ibn Alija, a on od svojih predaka, a on od Alije ibn Ebu Taliba r.a. da je Vjerovjesnik a.s. rekao:
"UzviÅ¡eni Allah se spuÅ¡ta u noći polovine Ã…Â a'bana na dunjaluÄÂko nebo i opraÅ¡ta svakom muslimanu, osim muÅ¡riku, zlobniku, onome koji prekida rodbinske veze ili ženi koja grijeÅ¡i sa svojim stidnim mjestom"
Obavijestio nas je Ebu Nasr od svoga oca sa njegovim senedom, a on od Jahja ibn Seida, a on od Urveta, a on od AiÅ¡e, radijallahu anha, da je rekla: "Kada je bila srednja noć u Ã…Â a'banu, Vjerovjesnik a.s. bi se izvlaÄÂio iz moje postelje, a Allaha mi, moja postelja nije bila ni od svile, ni od vune a niti je bila gruba ni prljava"
Prenosilac hadisa je upitao: "Subhanallah, a od ÄÂega je bila?", pa je ona rekla: "Spolja je bila od krzna, a bila je punjena perjem. Ja sam mislila u sebi da je on a.s. otiÅ¡ao nekoj od svojih žena, pa sam ustala i tražila ga po kući te je moja ruka pala na njegova stopala dok je bio na sedždi. Upamtila sam njegovu a.s. dovu koju je govorio:
"Moja nutrina i moje misli sedždu Tebi ÄÂine, u Tebe vjeruje moje srce (fuad), ja priznajem Tebi blagodati i priznajem svoj grijeh, nepravdu sam sebi uÄÂinio pa mi oprosti, jer niko ne može oprostiti grijehe osim Tebe. UtjeÄÂem se Tvome oprostu od Tvoje kazne, utjeÄÂem se Tvojoj Milosti od Tvoje osvete, utjeÄÂem se Tvome zadovoljstvu od Tvoje srdžbe, utjeÄÂem se Tebi od Tebe. Ja ne mogu pobrojati slave i zahvale Tebi onako kao Å¡to si Ti proslavio Sebe."(Seddžede leke sevadi ve hajali, ve amene bike fuadi, ebuu leke bin-ni'ami ve a'terifu leke biz-zenbi, zalemtu nefsi fa-gfirli innehu la jagfiruz-zunube illa ente, e'uzu bi-'afvike min 'ukubetike, ve e'uzu bi-rahmetike min nikmetike, ve e'uzu bi-ridake min suhtike, ve e'uzu bike minke, la ahsa senai 'alejke ente kema esnejte ala nefsike)
AiÅ¡a reÄÂe: "On a.s. je ostao na kijamu i sjedeći sve dok nije osvanulo, a noge su mu bile utrnule (natekle). Ja sam ih masirala i govorila: "Za tebe su otkup i moj otac i majka, zar ti Allah nije oprostio i proÅ¡le i buduće grijehe, zar nije Allah to uradio s tobom, zar nije, zar nije…?" On a.s. mi reÄÂe:
"O Aiša, zar da ne budem zahvalan rob? Da li znaš šta je u ovoj noći?"
Ona upita: "Ã…Â ta je u njoj?" On reÄÂe:
"U njoj se zapisuju svi oni koji će se roditi u ovoj godini, u njoj se zapisuju svi oni koji će umrijeti, u njoj se spuštaju opskrbe njihove, u njoj se dižu djela i poslovi."
Rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, da li ima iko da će ući u Džennet, osim po Allahovoj Milosti?", pa on a.s. reÄÂe:
"Niko neće ući u džennet osim sa Allahovom Milosti."
Upitah: "Pa ÄÂak ni ti?", a on a.s. reÄÂe:
"Pa ni ja, osim ako me Allah utopi u Svoju Milost", pa je zatim svojim rukama potrao svoje tjeme i svoje lice"
Obavijestio nas je Ebu Nasr pripovijedajući: "Obavijestio nas je moj otac, a on od Muhammeda ibn Ahmeda el-Hafiza, a on od Abdullaha ibn Muhammeda, a on od Ebul-Abbasa el-Herevija i Ibrahima ibn Muhammeda ibn Hasana, a on od Ebu Amira ed-Dimeškija a on od Velida ibn Muslima a on od Hišama ibnul-Gara i Sulejmana ibn Muslima i drugih, a on od Mekhula, a on od Aiše, radijallahu anha, da joj je Allahov poslanik a.s. rekao:
"O Aiša, koja je ovo noć?"
Rekla sam: "Allah i Njegov poslanik najbolje znaju", pa on reÄÂe:
"Srednja noć u Ša'banu. U njoj se uzdižu djela ljudi i u njoj Allah oslobađa vatre onoliki broj koliko je dlaka u stadima plemena Kelb, pa da li mi ti dozvoljavaš (da ne budem s tobom – o.p.) ovu noć?"
Ona reÄÂe: "Da", pa je on klanjao i kratko je bio na kijamu i prouÄÂio "Elhamdulillah" i kratku suru, a zatim je bio na sedždi do pola noći, a zatim je ustao na drugi rekat i prouÄÂio na njemu kao i prvi put, a zatim je njegova sedžda bila do sabaha (zore).
AiÅ¡a, radijallahu anha, kaže: "Gledala sam ga i mislila sam da je UzviÅ¡eni Allah uzeo ruh Svoga Poslanika a.s. pa kada mi se odužilo, približila sam se sve dok nisam napipala udubinu njegovih tabana, pa se on pomjerio i ja sam ÄÂula kako govori na svojoj sedždi:
'UtjeÄÂem se Tvome oprostu od Tvoje kazne, utjeÄÂem se Tvom zadovoljstvu od Tvoje srdžbe, utjeÄÂem se Tebi od Tebe, UzviÅ¡eno je Tvoje lice i ne može se pobrojati hvala Tebi kao Å¡to si Ti sam sebe pohvalio.' (E'uzu bi-'afvike min 'ikabike, ve e'uzu bi-ridake min suhtike, ve e'uzu bike minke, dželle vedžheke la ahsa senae alejke, ente kema esnejte ala nefsike)"
Ja rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, ÄÂula sam te kako spominjeÅ¡ na svojoj sedždi noćas neÅ¡to Å¡to te nisam ÄÂula da ikada spominjeÅ¡." On a.s. reÄÂe:
"Jesi li to zapamtila?", pa ja rekoh: "Jesam", a on a.s. reÄÂe: "NauÄÂi te rijeÄÂi i poduÄÂavaj njima, jer Džibril a.s. mi je naredio da to spominjem na sedždi!"
Obavijestio me je Ebu Nasr od svoga oca, prenoseći od Abdullaha ibn Muhammeda, a on od Ishaka ibn Ahmeda el-Farisija, a on od Ahmeda ibn Sabbaha ibn Ebu Šurejha, a on od Jezida ibn Haruna, a on od el-Hadždžadža ibn Ertaata, a on od Jahja ibn Ebu Kesira, a on od 'Urveta, a on od Aiše, radijallahu anha, da je rekla: "Jedne noći sam izgubila iz vida Allahovog poslanika a.s., pa sam izašla (tražeći ga), a on je bio u Bekiji uzdignute glave prema nebu i upitao me je:
"Zar se ne bojiÅ¡ da te Allah i Njegov poslanik kazne?", pa mu ja rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, mislila sam da si otiÅ¡ao nekoj drugoj od svojih žena", pa on reÄÂe a.s.: "UzviÅ¡eni Allah se u srednjoj noći Ã…Â a'bana spuÅ¡ta na dunjaluÄÂko nebo i opraÅ¡ta viÅ¡e ljudi nego Å¡to je dlaka u stadima plemena Kelibn"
Od Ikrime, osloboÄ‘enog roba Ibn Abbasa, Allah im se smilovao i bio zadovoljan sa njima, prenosi se da je on o rijeÄÂima UzviÅ¡enog Allaha: "U njoj se svaki mudri posao rijeÅ¡i" (44:4), rekao tumaÄÂ: "To je srediÅ¡nja noć Ã…Â a'bana, u njoj Allah UzviÅ¡eni odreÄ‘uje poslove sljedeće godine i zamjenjuje žive sa mrtvima, zapisuje one koji će obaviti Hadždž Allahove Kuće i niko se neće dodati i niko se neće izuzeti od toga."
Hakim ibn Kejsani je rekao: "UzviÅ¡eni Allah obasja (tale'a) Svoja stvorenja u srediÅ¡njoj noći Ã…Â a'bana, pa koga oÄÂisti te noći, oÄÂistio ga je sve do sljedeće noći sliÄÂne njoj."
'Ata ibn Jasar je rekao: "Djela u godini se izlažu u srediÅ¡njoj noći Ã…Â a'bana, pa ÄÂovjek krene na put, a upisan je iz živih u mrtve, i ženi se, a prepisan je iz živih u mrtve."
Obavijestio me je Ebu Nasr od svoga oca, sa njegovim senedom, a on od Malika ibn Enesa, a on od Hišama ibn Urveta, a on od Aiše, radijallahu anha, da je rekla: "Čula sam Vjerovjesnika a.s. da govori:
"Allah otvara obimno dobro u ÄÂetiri noći do ezana: u noći kurbanskog bajrama, noći Ramazanskog bajrama, srednjoj noći u Ã…Â a'banu, u kojoj Allah rasporeÄ‘uje edžele i opskrbe, zapisuje u njoj hadžije, a isto je i sa noći Arefata."
Se'id kaže da mu je Ibrahim ibnubu Nedžih rekao: "Ima i peta noć, a to je noć uoÄÂi džume - petka."
Prenosi Ebu Hurejre r.a. od Vjerovjesnika a.s. da je rekao:
"DoÅ¡ao mi je Džibril a.s. u srednjoj noći Ã…Â a'bana i rekao mi: 'O Muhammede, podigni svoju glavu ka nebu!', pa sam ga upitao: 'A koja je ovo noć?' On reÄÂe: 'U ovoj noći Allah, Slavljen je On, otvara tri stotine vrata rahmeta, opraÅ¡ta svakome ko Mu nije ÄÂinio Å¡irka u bilo ÄÂemu, osim sihirbazu, vraÄÂu, notornom alkoholiÄÂaru, onome koji ustrajava u kamati i zinaluku, jer se njima neće oprostiti sve dok se ne pokaju (povrate od ÄÂinjenja tih stvari)."
Kada je bila (zadnja) ÄÂetvrtina noći Džibril a.s. se spustio i rekao mi: 'O Muhammede, podigni svoju glavu', pa sam ja podigao svoju glavu i vidio sam da su vrata (ebvab – množina od bab) dženneta otvorena, a na prvim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onome ko ruku' ÄÂini u ovoj noći!', na drugim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Blago onome ko sedždu ÄÂini u ovoj noći!', na trećim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Blago onome ko dovu uÄÂi u ovoj noći!', na ÄÂetvrtim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onima koji zikr ÄÂine u ovoj noći!', na petim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onome ko plaÄÂe od straha od Allaha u ovoj noći!', na Å¡estim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago muslimanima u ovoj noći!', na sedmim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Ima li koga da traži, pa da mu se dadne ono Å¡to traži?', na osmim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Da li ima nekog ko za oprost moli, pa da mu bude oproÅ¡teno?' Ja sam rekao: 'O Džibrile, do kada će ova vrata biti otvorena?', pa mi on reÄÂe: 'Do pojave zore od poÄÂetka noći', a zatim je rekao: 'UzviÅ¡eni Allah u njoj oslobodi od vatre onoliko ljudi koliko je dlaka na stoci plemena Kelb .'"
Ona je nazvana Lejletul-berat (Noć obznane) jer su u njoj dvije obznane: obznana da su nesretnici liÅ¡eni Rahmana (Er-Rahman) i obznana da su evlije liÅ¡ene razoÄÂarenja.
Prenosi se od Allahovog poslanika a.s. da je rekao: "Kada bude srednja noć Ã…Â a'bana, Allah obasja Svoja stvorenja, pa oprosti mu'minima, odgodi kafirima, a onima koji mrze ostavlja mržnju sve dok Mu dovu ne uÄÂine." Kaže se da meleki imaju dva bajrama na nebesima, kao Å¡to muslimani imaju dva dana bajrama na zemlji. Melekski bajrami su Lejletul-berat i Lejletul-kadr, a bajrami mu'mina su Ramazanski bajram i Kurbanski bajram. Melekski bajram je po noći jer oni ne spavaju, a mu'minski bajram je po danu jer oni spavaju.
Kaže se da je mudrost u tome Å¡to je UzviÅ¡eni Allah obznanio Lejletul-berat, a sakrio Lejletul-Kadr, jer je Lejletul-Kadr noć milosti, oprosta i oslobaÄ‘anja od vatre i Allah, Azze ve Dželle, ju je sakrio da se ljudi ne bi oslonili na to; a Lejletul-berat je otkrio jer je ona noć odredbe i odreÄ‘ivanja, noć srdžbe i zadovoljstva, prihvaćanja i odbijanja, približavanja i odbacivanja, noć sreće i nesreće i poÄÂasti i odbaÄÂenosti.
Neko je u njoj sretan a drugi je odaljen (jes'adu), jedan uzima nagradu a drugi je nesretan, jedan je poÄÂašćen a drugi je uskraćen, jedan je nagraÄ‘en a drugi je otjeran. A koliko ima opranih i spremnih ćefina, a oni za koje su pripremljeni su zauzeti ÄÂarÅ¡ijom; koliko je kaburova iskopano a njihovi stanovnici su radošću obmanuti, koliko se usta smije a blizu su propasti, koliko se stanova skoro izgradilo a njihovi stanari će uskoro nestati, koliko se robova nada sevapu a prijeti im kazna, koliko se robova nada radosti a prijeti im propast, koliko se robova nada džennetima a prijete im vatre, koliko se robova nada sastanku a prijeti im rastanak, koliko se robova nada davanju a prijeti im belaj, koliko se robova nada Vladaru a prijeti im uniÅ¡tenje.
Kaže se da je El-Hasan el-Basri, Allah mu se smilovao, jednom izaÅ¡ao iz svoje kuće u srednjem danu Ã…Â a'bana, a lice mu izgledalo isto kao da je sahranjen i pokopan a da je potom izaÅ¡ao iz svoga kabura. Neko ga je upitao za to (taj hal), a on je rekao: "Allaha mi, ÄÂija je laÄ‘a viÅ¡e potopljena pa mu je nesreća veća od moje!" UpitaÅ¡e ga: "A Å¡ta je to?", a on reÄÂe: "Ja sam u svoje grijehe uvjeren, a drhtim nad svojim dobrim djelima jer ne znam da li će biti primljena ili su odbaÄÂena."
O salatu hajr – namazu dobra koji se obavlja srednje noći Ša'bana
Ã…Â to se tiÄÂe salata koji se obavlja srednje noći Ã…Â a'bana, on se sastoji od sto rekjata na kojima se uÄÂi po hiljadu puta "Kul huvallahu ehad", na svakom rekjatu deset puta i ovaj se salat naziva Namaz dobra (salatul-hajr) i njegov bereket je poznat.
Selefi Salih pa su ga klanjali u džematu i okupljali su se radi njega, jer su u njemu velike koristi i ogromni sevapi.
Prenosi se od Hasana (el-Basrija), Allah mu se smilovao, da je rekao: "Trideset ashaba Allahovog poslanika a.s. mi je pripovijedalo da onaj ko klanja ovaj salat u ovoj noći, Allah će ga pogledati sa sedamdeset pogleda (nazar), a sa svakim pogledom će mu ispuniti sedamdeset potreba od kojih je najmanja oprost (magfiret).
Pohvalno je da se ovaj salat klanja i u ÄÂetrnaest noći, koje su pohvaljene da se ožive – a to su noći koje smo spomenuli u poglavljima Redžeba – da bi time onaj koji ih klanja zadobio ove poÄÂasti i ovu veliku korist i nagradu.
Allah Mubarek Olsun svim muslimanima Noc Lejle-i-Berata.
O Lejletul-beratu (Lejletul-beraet – Noć obznane) i Å¡ta je u njemu posebno od poÄÂasti (keramat) i koristi (fedil)
Uzvišeni Allah kaže: "Ha mim. Tako mi Jasne knjige, Mi smo ga objavili u mubarek noći." (44:1-3)
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, kaže da "Ha-mim" znaÄÂi: "Allah je odredio ono Å¡to će se desiti do Kijametskog dana", "Tako mi knjige jasne", to jest, Kur'ana, "Mi smo ga spustili, objavili", to jest, Kur'an "u mubarek noći", a to je noć polovine Ã…Â a'bana, odnosno noć Berata. Ovo tvrde većina mufessira osim Ikrime koji kaže da je to Lejletul-kadr.
Allah Uzvišeni je još neke stvari i pojave u Kur'anu nazvao mubarekom:
IzmeÄ‘u ostalih nazvao je Kur'an mubarekom, rekavÅ¡i: "A ovo je mubarek opomena (zikr) kojeg objavljujemo" (21:50), a od njegovog bereketa je to Å¡to onaj koji ga uÄÂi i vjeruje u njega upućen je i oslobaÄ‘a se od vatre i vatrenih plamenova, pa time pomaže i svojim precima i potomcima, jer Vjerovjesnik a.s. kaže:
"Ko uÄÂi Kur'an gledajući u mushaf, Allah (dž.Å¡.) olakÅ¡a njegovim roditeljima kaznu pa makar oni bili i kjafiri."
On, Azze ve Dželle, je takoÄ‘er izmeÄ‘u ostalih i vodu nazvao mubarekom rekavÅ¡i: "I mi sa neba spuÅ¡tamo mubarek vodu" (50:9), a njen bereket je u tome Å¡to se sa njom oživljavaju stvari, kao Å¡to Allah (dž.Å¡.) kaže: "Mi od vode dajemo da svaka stvar oživi, pa zar nećete vjerovati?" (21:30). Kaže se da je u njoj (vodi) deset suptilnih svojstava: osjećajnost, gipkost, snaga, profinjenost, proÄÂišćenost, pokretnost, vlažnost, hladnoća, poniznost i život, a Allah je od ovih profinjenosti mu'minu dao: saosjećajnost srca, blagost ahlaka, snagu pokornosti, prefinjenost duÅ¡e (nefsa), proÄÂišćenost djela, pokretanje u dobru, vlažnost u oku ('ajn), hladnoća prema grijesima, poniznost prema stvorenjima, i život prilikom sluÅ¡anja istine (hakk).
On, Azze ve Dželle, je nazvao i maslinu mubarekom u Njegovom, Uzvišen je, govoru: "Od mubarek drveta masline" (24:3), a to je prvo drvo sa kojeg je jeo Adem a.s. kada je spušten na Zemlju. U njoj je hrana i osvjetljenje, kao što Uzvišeni Allah kaže: "A i ukusna je onima koji jedu" (23:20)
Neki su rekli da je mubarek drvo Ibrahim a.s.. Drugi su rekli da je to Kur'an, a neki da je to Iman. ReÄÂeno je da je mubarek drvo smirena vjerniÄÂka duÅ¡a (nefsul-mu'minil-mutmeinneh) koja je sklona dobru, koja se pokorava zapovijedima i kloni se zabrana, koja je predana OdreÄ‘enju, koja se slaže sa Gospodarom u onome Å¡to On odredi i propiÅ¡e.
On, Azze ve Dželle, je nazvao i Isaa a.s. mubarekom, kao Å¡to UzviÅ¡eni kaže: "I uÄÂinio me je mubarekom gdje god bio" (19:31) a od njegovog, alejhis-selam, bereketa je i pojavljivanje ploda osuÅ¡ene palme njegovoj iskrenoj majci Merjem, alejhas-selam, te izviranje vode ispod njega, kao Å¡to On (dž.Å¡.) kaže: "I melek je, koji je bio niže, zovnu: 'Ne žalosti se, Gospodar tvoj je dao da niže tebe potok poteÄÂe. Zatresi palmino stablo, posuće po tebi datule svježe, pa jedi i pij i budi vesela!'" (19:24-26). On je lijeÄÂio gubavce i slijepe od roÄ‘enja, oživljavao je mrtve svojom dovom, kao Å¡to je ÄÂinio i druge hajrate i mudžize.
On (dž.š.) je i Kabu nazvao mubarekom. Kaže Azze ve Dželle: "Prvi harem sagrađen za ljude jeste onaj blagoslovljeni (mubarek) u Bekki." (Ali Imran, 96)
Od njenih (Kabinih) bereketa je i to da onaj koji u nju uÄ‘e olakÅ¡ava teret svojih grijeha i izlazi sa oprostom od njih. UzviÅ¡eni Allah kaže: "Ko u njega uÄ‘e, biće siguran" (Ali Imran, 97). Pa ko uÄ‘e u Kuću a mu'min je, koji se prekorava i kaje, Allah će ga uÄÂiniti sigurnim od Svoje kazne, prihvatiće njegovo pokajanje i oprostiće mu.
ReÄÂeno je, isto tako, da i onaj koji u njega uÄ‘e biće siguran od uznemiravanja u Haremu sve dok ne izaÄ‘e iz njega, pa je zbog toga zabranjeno ubijanje divljaÄÂi i sjeÄÂenje drveća u haremu Kabe. Svetost Kabe je radi Svetosti (hurmet) Allaha, svetost Mesdžida je radi svetosti Kabe, svetost Meke je radi svetosti Mesdžida, a svetost Harema je radi svetosti Mekke.
Kao Å¡to je reÄÂeno: Kaba je kibla onima koji su u Mesdžidu, Mesdžid je kibla za one koji su u Mekki, Meka je kibla onima koji su u Haremu, a Harem je kibla svim stanovnicima Zemlje. Ona je nazvana Bekka jer se noge tiskaju (tebekke) jedna uz drugu, to jest povlaÄÂe se i guraju se. A Bekka – Mekka su jedno i zamjenjuju jedno drugo, kao Å¡to je to i sluÄÂaj sa (arapskim rijeÄÂima) kemed i kebed – tuga i žalost i lazim i lazib – potreban i nužan.
Noć berata je nazvana mubarek jer se u njoj spušta milost (rahmet), bereket, dobro, brisanje grijeha (afv) i praštanje stanovnicima Zemlje.
O tome nas je obavijestio šejh Ebu Nasr od svoga oca koji je rekao: "Obavijestio nas je Muhammed, a on od Abdullaha ibn Muhameda, a on od Ismaila ibn Omera el Bedžlija, a on od Omera ibn Musa el Vedžhija, a on od Zejda ibn Alija, a on od svojih predaka, a on od Alije ibn Ebu Taliba r.a. da je Vjerovjesnik a.s. rekao:
"UzviÅ¡eni Allah se spuÅ¡ta u noći polovine Ã…Â a'bana na dunjaluÄÂko nebo i opraÅ¡ta svakom muslimanu, osim muÅ¡riku, zlobniku, onome koji prekida rodbinske veze ili ženi koja grijeÅ¡i sa svojim stidnim mjestom"
Obavijestio nas je Ebu Nasr od svoga oca sa njegovim senedom, a on od Jahja ibn Seida, a on od Urveta, a on od AiÅ¡e, radijallahu anha, da je rekla: "Kada je bila srednja noć u Ã…Â a'banu, Vjerovjesnik a.s. bi se izvlaÄÂio iz moje postelje, a Allaha mi, moja postelja nije bila ni od svile, ni od vune a niti je bila gruba ni prljava"
Prenosilac hadisa je upitao: "Subhanallah, a od ÄÂega je bila?", pa je ona rekla: "Spolja je bila od krzna, a bila je punjena perjem. Ja sam mislila u sebi da je on a.s. otiÅ¡ao nekoj od svojih žena, pa sam ustala i tražila ga po kući te je moja ruka pala na njegova stopala dok je bio na sedždi. Upamtila sam njegovu a.s. dovu koju je govorio:
"Moja nutrina i moje misli sedždu Tebi ÄÂine, u Tebe vjeruje moje srce (fuad), ja priznajem Tebi blagodati i priznajem svoj grijeh, nepravdu sam sebi uÄÂinio pa mi oprosti, jer niko ne može oprostiti grijehe osim Tebe. UtjeÄÂem se Tvome oprostu od Tvoje kazne, utjeÄÂem se Tvojoj Milosti od Tvoje osvete, utjeÄÂem se Tvome zadovoljstvu od Tvoje srdžbe, utjeÄÂem se Tebi od Tebe. Ja ne mogu pobrojati slave i zahvale Tebi onako kao Å¡to si Ti proslavio Sebe."(Seddžede leke sevadi ve hajali, ve amene bike fuadi, ebuu leke bin-ni'ami ve a'terifu leke biz-zenbi, zalemtu nefsi fa-gfirli innehu la jagfiruz-zunube illa ente, e'uzu bi-'afvike min 'ukubetike, ve e'uzu bi-rahmetike min nikmetike, ve e'uzu bi-ridake min suhtike, ve e'uzu bike minke, la ahsa senai 'alejke ente kema esnejte ala nefsike)
AiÅ¡a reÄÂe: "On a.s. je ostao na kijamu i sjedeći sve dok nije osvanulo, a noge su mu bile utrnule (natekle). Ja sam ih masirala i govorila: "Za tebe su otkup i moj otac i majka, zar ti Allah nije oprostio i proÅ¡le i buduće grijehe, zar nije Allah to uradio s tobom, zar nije, zar nije…?" On a.s. mi reÄÂe:
"O Aiša, zar da ne budem zahvalan rob? Da li znaš šta je u ovoj noći?"
Ona upita: "Ã…Â ta je u njoj?" On reÄÂe:
"U njoj se zapisuju svi oni koji će se roditi u ovoj godini, u njoj se zapisuju svi oni koji će umrijeti, u njoj se spuštaju opskrbe njihove, u njoj se dižu djela i poslovi."
Rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, da li ima iko da će ući u Džennet, osim po Allahovoj Milosti?", pa on a.s. reÄÂe:
"Niko neće ući u džennet osim sa Allahovom Milosti."
Upitah: "Pa ÄÂak ni ti?", a on a.s. reÄÂe:
"Pa ni ja, osim ako me Allah utopi u Svoju Milost", pa je zatim svojim rukama potrao svoje tjeme i svoje lice"
Obavijestio nas je Ebu Nasr pripovijedajući: "Obavijestio nas je moj otac, a on od Muhammeda ibn Ahmeda el-Hafiza, a on od Abdullaha ibn Muhammeda, a on od Ebul-Abbasa el-Herevija i Ibrahima ibn Muhammeda ibn Hasana, a on od Ebu Amira ed-Dimeškija a on od Velida ibn Muslima a on od Hišama ibnul-Gara i Sulejmana ibn Muslima i drugih, a on od Mekhula, a on od Aiše, radijallahu anha, da joj je Allahov poslanik a.s. rekao:
"O Aiša, koja je ovo noć?"
Rekla sam: "Allah i Njegov poslanik najbolje znaju", pa on reÄÂe:
"Srednja noć u Ša'banu. U njoj se uzdižu djela ljudi i u njoj Allah oslobađa vatre onoliki broj koliko je dlaka u stadima plemena Kelb, pa da li mi ti dozvoljavaš (da ne budem s tobom – o.p.) ovu noć?"
Ona reÄÂe: "Da", pa je on klanjao i kratko je bio na kijamu i prouÄÂio "Elhamdulillah" i kratku suru, a zatim je bio na sedždi do pola noći, a zatim je ustao na drugi rekat i prouÄÂio na njemu kao i prvi put, a zatim je njegova sedžda bila do sabaha (zore).
AiÅ¡a, radijallahu anha, kaže: "Gledala sam ga i mislila sam da je UzviÅ¡eni Allah uzeo ruh Svoga Poslanika a.s. pa kada mi se odužilo, približila sam se sve dok nisam napipala udubinu njegovih tabana, pa se on pomjerio i ja sam ÄÂula kako govori na svojoj sedždi:
'UtjeÄÂem se Tvome oprostu od Tvoje kazne, utjeÄÂem se Tvom zadovoljstvu od Tvoje srdžbe, utjeÄÂem se Tebi od Tebe, UzviÅ¡eno je Tvoje lice i ne može se pobrojati hvala Tebi kao Å¡to si Ti sam sebe pohvalio.' (E'uzu bi-'afvike min 'ikabike, ve e'uzu bi-ridake min suhtike, ve e'uzu bike minke, dželle vedžheke la ahsa senae alejke, ente kema esnejte ala nefsike)"
Ja rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, ÄÂula sam te kako spominjeÅ¡ na svojoj sedždi noćas neÅ¡to Å¡to te nisam ÄÂula da ikada spominjeÅ¡." On a.s. reÄÂe:
"Jesi li to zapamtila?", pa ja rekoh: "Jesam", a on a.s. reÄÂe: "NauÄÂi te rijeÄÂi i poduÄÂavaj njima, jer Džibril a.s. mi je naredio da to spominjem na sedždi!"
Obavijestio me je Ebu Nasr od svoga oca, prenoseći od Abdullaha ibn Muhammeda, a on od Ishaka ibn Ahmeda el-Farisija, a on od Ahmeda ibn Sabbaha ibn Ebu Šurejha, a on od Jezida ibn Haruna, a on od el-Hadždžadža ibn Ertaata, a on od Jahja ibn Ebu Kesira, a on od 'Urveta, a on od Aiše, radijallahu anha, da je rekla: "Jedne noći sam izgubila iz vida Allahovog poslanika a.s., pa sam izašla (tražeći ga), a on je bio u Bekiji uzdignute glave prema nebu i upitao me je:
"Zar se ne bojiÅ¡ da te Allah i Njegov poslanik kazne?", pa mu ja rekoh: "O Allahov poslaniÄÂe, mislila sam da si otiÅ¡ao nekoj drugoj od svojih žena", pa on reÄÂe a.s.: "UzviÅ¡eni Allah se u srednjoj noći Ã…Â a'bana spuÅ¡ta na dunjaluÄÂko nebo i opraÅ¡ta viÅ¡e ljudi nego Å¡to je dlaka u stadima plemena Kelibn"
Od Ikrime, osloboÄ‘enog roba Ibn Abbasa, Allah im se smilovao i bio zadovoljan sa njima, prenosi se da je on o rijeÄÂima UzviÅ¡enog Allaha: "U njoj se svaki mudri posao rijeÅ¡i" (44:4), rekao tumaÄÂ: "To je srediÅ¡nja noć Ã…Â a'bana, u njoj Allah UzviÅ¡eni odreÄ‘uje poslove sljedeće godine i zamjenjuje žive sa mrtvima, zapisuje one koji će obaviti Hadždž Allahove Kuće i niko se neće dodati i niko se neće izuzeti od toga."
Hakim ibn Kejsani je rekao: "UzviÅ¡eni Allah obasja (tale'a) Svoja stvorenja u srediÅ¡njoj noći Ã…Â a'bana, pa koga oÄÂisti te noći, oÄÂistio ga je sve do sljedeće noći sliÄÂne njoj."
'Ata ibn Jasar je rekao: "Djela u godini se izlažu u srediÅ¡njoj noći Ã…Â a'bana, pa ÄÂovjek krene na put, a upisan je iz živih u mrtve, i ženi se, a prepisan je iz živih u mrtve."
Obavijestio me je Ebu Nasr od svoga oca, sa njegovim senedom, a on od Malika ibn Enesa, a on od Hišama ibn Urveta, a on od Aiše, radijallahu anha, da je rekla: "Čula sam Vjerovjesnika a.s. da govori:
"Allah otvara obimno dobro u ÄÂetiri noći do ezana: u noći kurbanskog bajrama, noći Ramazanskog bajrama, srednjoj noći u Ã…Â a'banu, u kojoj Allah rasporeÄ‘uje edžele i opskrbe, zapisuje u njoj hadžije, a isto je i sa noći Arefata."
Se'id kaže da mu je Ibrahim ibnubu Nedžih rekao: "Ima i peta noć, a to je noć uoÄÂi džume - petka."
Prenosi Ebu Hurejre r.a. od Vjerovjesnika a.s. da je rekao:
"DoÅ¡ao mi je Džibril a.s. u srednjoj noći Ã…Â a'bana i rekao mi: 'O Muhammede, podigni svoju glavu ka nebu!', pa sam ga upitao: 'A koja je ovo noć?' On reÄÂe: 'U ovoj noći Allah, Slavljen je On, otvara tri stotine vrata rahmeta, opraÅ¡ta svakome ko Mu nije ÄÂinio Å¡irka u bilo ÄÂemu, osim sihirbazu, vraÄÂu, notornom alkoholiÄÂaru, onome koji ustrajava u kamati i zinaluku, jer se njima neće oprostiti sve dok se ne pokaju (povrate od ÄÂinjenja tih stvari)."
Kada je bila (zadnja) ÄÂetvrtina noći Džibril a.s. se spustio i rekao mi: 'O Muhammede, podigni svoju glavu', pa sam ja podigao svoju glavu i vidio sam da su vrata (ebvab – množina od bab) dženneta otvorena, a na prvim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onome ko ruku' ÄÂini u ovoj noći!', na drugim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Blago onome ko sedždu ÄÂini u ovoj noći!', na trećim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Blago onome ko dovu uÄÂi u ovoj noći!', na ÄÂetvrtim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onima koji zikr ÄÂine u ovoj noći!', na petim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago onome ko plaÄÂe od straha od Allaha u ovoj noći!', na Å¡estim vratima je stajao melek koji je dozivao: 'Blago muslimanima u ovoj noći!', na sedmim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Ima li koga da traži, pa da mu se dadne ono Å¡to traži?', na osmim vratima je stajao melek koji je vikao: 'Da li ima nekog ko za oprost moli, pa da mu bude oproÅ¡teno?' Ja sam rekao: 'O Džibrile, do kada će ova vrata biti otvorena?', pa mi on reÄÂe: 'Do pojave zore od poÄÂetka noći', a zatim je rekao: 'UzviÅ¡eni Allah u njoj oslobodi od vatre onoliko ljudi koliko je dlaka na stoci plemena Kelb .'"
Ona je nazvana Lejletul-berat (Noć obznane) jer su u njoj dvije obznane: obznana da su nesretnici liÅ¡eni Rahmana (Er-Rahman) i obznana da su evlije liÅ¡ene razoÄÂarenja.
Prenosi se od Allahovog poslanika a.s. da je rekao: "Kada bude srednja noć Ã…Â a'bana, Allah obasja Svoja stvorenja, pa oprosti mu'minima, odgodi kafirima, a onima koji mrze ostavlja mržnju sve dok Mu dovu ne uÄÂine." Kaže se da meleki imaju dva bajrama na nebesima, kao Å¡to muslimani imaju dva dana bajrama na zemlji. Melekski bajrami su Lejletul-berat i Lejletul-kadr, a bajrami mu'mina su Ramazanski bajram i Kurbanski bajram. Melekski bajram je po noći jer oni ne spavaju, a mu'minski bajram je po danu jer oni spavaju.
Kaže se da je mudrost u tome Å¡to je UzviÅ¡eni Allah obznanio Lejletul-berat, a sakrio Lejletul-Kadr, jer je Lejletul-Kadr noć milosti, oprosta i oslobaÄ‘anja od vatre i Allah, Azze ve Dželle, ju je sakrio da se ljudi ne bi oslonili na to; a Lejletul-berat je otkrio jer je ona noć odredbe i odreÄ‘ivanja, noć srdžbe i zadovoljstva, prihvaćanja i odbijanja, približavanja i odbacivanja, noć sreće i nesreće i poÄÂasti i odbaÄÂenosti.
Neko je u njoj sretan a drugi je odaljen (jes'adu), jedan uzima nagradu a drugi je nesretan, jedan je poÄÂašćen a drugi je uskraćen, jedan je nagraÄ‘en a drugi je otjeran. A koliko ima opranih i spremnih ćefina, a oni za koje su pripremljeni su zauzeti ÄÂarÅ¡ijom; koliko je kaburova iskopano a njihovi stanovnici su radošću obmanuti, koliko se usta smije a blizu su propasti, koliko se stanova skoro izgradilo a njihovi stanari će uskoro nestati, koliko se robova nada sevapu a prijeti im kazna, koliko se robova nada radosti a prijeti im propast, koliko se robova nada džennetima a prijete im vatre, koliko se robova nada sastanku a prijeti im rastanak, koliko se robova nada davanju a prijeti im belaj, koliko se robova nada Vladaru a prijeti im uniÅ¡tenje.
Kaže se da je El-Hasan el-Basri, Allah mu se smilovao, jednom izaÅ¡ao iz svoje kuće u srednjem danu Ã…Â a'bana, a lice mu izgledalo isto kao da je sahranjen i pokopan a da je potom izaÅ¡ao iz svoga kabura. Neko ga je upitao za to (taj hal), a on je rekao: "Allaha mi, ÄÂija je laÄ‘a viÅ¡e potopljena pa mu je nesreća veća od moje!" UpitaÅ¡e ga: "A Å¡ta je to?", a on reÄÂe: "Ja sam u svoje grijehe uvjeren, a drhtim nad svojim dobrim djelima jer ne znam da li će biti primljena ili su odbaÄÂena."
O salatu hajr – namazu dobra koji se obavlja srednje noći Ša'bana
Ã…Â to se tiÄÂe salata koji se obavlja srednje noći Ã…Â a'bana, on se sastoji od sto rekjata na kojima se uÄÂi po hiljadu puta "Kul huvallahu ehad", na svakom rekjatu deset puta i ovaj se salat naziva Namaz dobra (salatul-hajr) i njegov bereket je poznat.
Selefi Salih pa su ga klanjali u džematu i okupljali su se radi njega, jer su u njemu velike koristi i ogromni sevapi.
Prenosi se od Hasana (el-Basrija), Allah mu se smilovao, da je rekao: "Trideset ashaba Allahovog poslanika a.s. mi je pripovijedalo da onaj ko klanja ovaj salat u ovoj noći, Allah će ga pogledati sa sedamdeset pogleda (nazar), a sa svakim pogledom će mu ispuniti sedamdeset potreba od kojih je najmanja oprost (magfiret).
Pohvalno je da se ovaj salat klanja i u ÄÂetrnaest noći, koje su pohvaljene da se ožive – a to su noći koje smo spomenuli u poglavljima Redžeba – da bi time onaj koji ih klanja zadobio ove poÄÂasti i ovu veliku korist i nagradu.
"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...