Drevni kultovi na podruÄÂju Balkana
Postano: 16 Sep 2008 17:17
Sveti¹te Ajvatovica ("bosanska Mekka" kako ju je nazvao austrijski osmanist Franz Babinger) i èudesna mistièna legenda o Ajvaz-dedi i njegovom pothvatu (cijepanje molitvom stijene iz koje je potekla voda),je danas islamski kult iza kojeg se skriva mnogo dublja i mnogo starija prièa.
Ovaj kult nadovezuje svoje porijeklo na kultove voda,¹uma,plodnosti koji su dio ne samo predislamskog nego i predkr¹æanskog zajednièkog pranasljeða naroda na ovim prostorima.
Ako se osvrnemo na datum ove manifestacije koju jo¹ nazivaju i "malim had¾em",vidjeæemo da se on oslanja na kr¹æanski kalendar,a ne na lunarni (islamski).
Datum preko kojega mo¾emo ovo dokazati je ustvari 6.maj po starom kalendaru tj. ÃÂurðevdan.Molitva na Ajvatovici poèinje veæ tradicionalno u sedmi ponedjeljak po Jurjevu.
Ne¹to razmi¹ljam ponedjeljak u islamu nema neku osobitu vrijednost u smislu posebnog dana,veæ je to petak,pa bi i ovo mogao biti jedan od dokaza da je Ajvatovica samo nastavak paganskog kulta voda i izvora.
Zanimljiva je èinjenica da oko 50-tak km sjeverno postoji i prastaro katolièko sveti¹te svetoga Ive u Podmilaèju kod Jajca.
Dakle sedam ponedjeljaka po Jurjevu,po kojima se ravna Ajvatovica,zapravo je isto vrijeme u sunèevoj godini,u koje pada sveti Ivan Krstitelj,veoma èest za¹titnik izvora i voda.
Isti taj kult svetoga Ive je ustvari kr¹æanski modificiran drevni kult sunca-naime 24.juna,èas ljetne ravnodnevnice,je noæ u kojoj se od predkr¹æanskih vremena na vrhovima brda pale vatre,koje se nazivaju "ivanjskim".
Pitanje je sad koliko religije koriste nasljeðe naroda koji tu ¾ivi,i koliko ustvari drevni kultovi imaju udjela u religijskim obièajima.
Prema tome ovo je tema u kojoj mo¾ete iznositi svoja saznanja o drevnim kultovima koji su vezani za podruèje BiH,ali i cijelog Balkana,ali isto tako mo¾ete komentarisati i druge postove.
Ovaj kult nadovezuje svoje porijeklo na kultove voda,¹uma,plodnosti koji su dio ne samo predislamskog nego i predkr¹æanskog zajednièkog pranasljeða naroda na ovim prostorima.
Ako se osvrnemo na datum ove manifestacije koju jo¹ nazivaju i "malim had¾em",vidjeæemo da se on oslanja na kr¹æanski kalendar,a ne na lunarni (islamski).
Datum preko kojega mo¾emo ovo dokazati je ustvari 6.maj po starom kalendaru tj. ÃÂurðevdan.Molitva na Ajvatovici poèinje veæ tradicionalno u sedmi ponedjeljak po Jurjevu.
Ne¹to razmi¹ljam ponedjeljak u islamu nema neku osobitu vrijednost u smislu posebnog dana,veæ je to petak,pa bi i ovo mogao biti jedan od dokaza da je Ajvatovica samo nastavak paganskog kulta voda i izvora.
Zanimljiva je èinjenica da oko 50-tak km sjeverno postoji i prastaro katolièko sveti¹te svetoga Ive u Podmilaèju kod Jajca.
Dakle sedam ponedjeljaka po Jurjevu,po kojima se ravna Ajvatovica,zapravo je isto vrijeme u sunèevoj godini,u koje pada sveti Ivan Krstitelj,veoma èest za¹titnik izvora i voda.
Isti taj kult svetoga Ive je ustvari kr¹æanski modificiran drevni kult sunca-naime 24.juna,èas ljetne ravnodnevnice,je noæ u kojoj se od predkr¹æanskih vremena na vrhovima brda pale vatre,koje se nazivaju "ivanjskim".
Pitanje je sad koliko religije koriste nasljeðe naroda koji tu ¾ivi,i koliko ustvari drevni kultovi imaju udjela u religijskim obièajima.
Prema tome ovo je tema u kojoj mo¾ete iznositi svoja saznanja o drevnim kultovima koji su vezani za podruèje BiH,ali i cijelog Balkana,ali isto tako mo¾ete komentarisati i druge postove.