Abu_Haqq je napisao/la:Pitanje:
Htela bih da pitam da li jedan musliman-muslimanka je obavezna slijediti neki mezheb ili mozemo slijediti prve generacije muslimana (selefe)? I da li ako smo pripadnici jednog mezheba moramo se u potpunosti pridrzavati njega ili mozemo nesto uzeti iz drugih mezheba? Ovo pitam zbog toga sto sam ja hanefijskog mezheba ali u namazu dizem ruke pri izgovoru tekbira, sto nije shodno sa hanefijskim mezhebom. Tako da mi kazu da to nije ispravno sto radim. Molim vas da mi objasnite u vezi ovoga. Da vas Allah swt nagradi.
Odgovor: .
Mo¾da je bolja ova verzija
Evo jednog primjera: - Ako bi neko slijedio odredeni mezheb, u situaciji kada on odgovara njegovom interesu i zelji, kao, na primjer, kada bi slijedio misljenje Ebu Hanife - po kojem komsija ima pravo prvokupnje (suf`a) u slucaju kada je on komsija i zeli posjed svog susjeda za sebe, a kada taj isti mezheb odgovara njegovom protivniku, onda slijedi mezheb suprotnog misljenja(45), pa kaze: - Ja ovdje prihvatam misljenje Safije, a druga odbacujem!
Ovakav postupak nije dozvoljen, jer onaj ko to cini, slijedi svoju strast, izigrava se s vjerom i koristi mezhebe za ostvarivanje licnih interesa.
Vjernik je duzan slijediti istinu, bila ona za ili protiv njega, jer, Allah (dz.s.) ukorava licemjere - munafike, pa veli: "A licemjeri govore: - Mi vjerujemo u Allaha i Poslanika i pokoravamo se, - zatim neki od njih glave okrecu; oni nisu vjernici. Kad budu pozvani Allahu i Poslaniku Njegovom da im On presudi, neki od njih odjednom leda okrenu; samo ako znaju da je pravda na njihovoj strani, dolaze mu poslusno." (En-Nur:47-49)
Ukoliko, medutim, musliman slijedi ono sto je ispravnije po njegovom misljenju i jace u njegovom srcu, onda nema zapreke da slijedi hanefijski mezheb - po pitanju da dodir zene ne kvari abdest, safijski - po pitanju da poticanje krvi ne kvari abdest, a melikijski - po pitanju da voda postaje necista, sve dok ne promijeni svoje osobine (boju, okus, miris). Ovakav postupak je dozvoljen, ukoliko onaj, ko ga slijedi, ima povjerenja u dokaze vezane za doticna pitanja, i ovo je fetva koju zastupam u ovoj meseli.
Molim Uzvisenog Allaha da nam pomogne da spoznamo i razumijemo nasu vjeru, jer, "kome Allah zeli dobro, podari mu fikh - spoznaju u vjeri."
I neka je salavat i selam na Poslanika Muhammeda, njegovu casnu porodicu i plemenite ashabe!
Objasnjenja:
1. Ovdje se prvenstveno misli na razlike izmedu cetiri mezheba u islamu: hanefijskog, malikijskog, safijskog i hanbelijskog. (Prev.)
2. Pod razilazenjem se ovdje podrazumijeva razilazenje u sporednim pitanjima vjere (fur`u), i ova studija nema za cilj baviti se temeljnim - akaidoloskim razlikama u islamskom ucenju.(Prev.)
3. Mudztehid je osoba koja samostalno - na osnovu Kur`ana i sunneta - rjesava vjersko-pravna pitanja. (Prev.)
4. Loze Allahovog Poslanika (s.a.v.s.)
5. Ibn Kajjim El-Dzevazije u knjizi "I`lamul-muvekk`in" izdvaja citavo poglavlje, pod naslovom: "Promjena fetve, shodno promjeni vremena". Potrebno je obratiti se na spomenuto poglavlje.
6. Mjera za tezinu u vremenu Resullullaha (s.a.v.s.)
7. Ebu Abdullah je kunje imama Malika (r.a.)
8. Dakle, odbacite ga (Prev.)
9. Gazvetul-Ahzab (Saveznicki pohod)
10. Benu Kurejza je jevrejsko pleme, koje je izdalo muslimane u bici na Hendeku, pa je - nakon pobjede muslimana - dobilo zasluzenu kaznu! (Prev.)
11. Zbog pomenute radnje (Prev.)
12. Koju je smatrao necistom, pa bi morao mijenjati abdest. (Prev.)
13. To je onaj hadis ciji niz prenosilaca dopire samo do druge generacije, nakon Muhammeda (s.a.v.s.)
14. El-Muvetta`, sto znaci da svi slijede jedan mezheb i jedno misljenje (Prev.)
15. TAKLID: Slijedenje (oponasanje) drugog u pitanjima vjere zbog nesposobnosti samostalne spoznaje. U ovoj studiji je govor o taklidu u fikhu-serijatsko-pravnim pitanjima, i ona se ne doticu taklida u Aka`idu - vjerovanju. (Prev.)
16. Idzm`a: saglasnost islamske uleme po nekom pitanju u vjeri. (Prev.)
17. Ucenik imama Safije. (Prev.)
18. Djelo u kojem je sazeo Safijin nauk. (Prev.)
19. Navedene citate spominje Ibnu Kajjim, u djelu "I`alamul-Muvekk`iu":3/139.
20. Prve generacije muslimana i istinski sljedbenici Kur`ana i sunneta. (Prev.)
21. Autor ovog djela je: Ebu Zejd Ed-Debusi.
22. Kada se jacina dokaza mjeri po tome ko ga je rekao, a ne po jacini samog dokaza. (Prev.)
23. Onaj ko je "roden kao hanefija" treba takav i ostati, jer je "rodenje" u doticnom mezhebu dokaz njegove ispravnosti????? (Prev.)
24. Slijedenje odredenog imama u vjeri. (Prev.)
25. Iz djela "El-ihkam fi usulil-Alkam", Ibn Hazma
26. To su pitanja u kojima je dozvoljen idztihad, a time i razlike u misljenjima mudztehida. (Prev.)
27. To jest, prema misljenju Ebu Hanife po tom pitanju. (Prev.)
28. Jedan od dvojice najpoznatijih ucenika Ebu Hanife.
29. Ebu Abdullah je kunje ime imama Malika (nadimak po sinu) (Prev.)
30. Otklanjanje prigovora imamima. (Prev.)
31. Prijateljstvo prema Allahu, podrazumijeva: vjerovanje u Njega i slijedenje Njegovih propisa...(Prev.)
32. Prijateljstvo sa Poslanikom, podrazumijeva: vjerovanje u njegovo poslanstvo i sljedenje njegovog puta....(Prev.)
33. Prijateljstvo sa mu`minima podrazumijeva: ljubav prema njima, bratski odnos, potpomaganje, podrsku, zastitu, savjetovanje.....(Prev.)
34. Da su bili na pravom putu. (Prev.)
35. Misli se na njihovo znanje
36. Pogledaj: "Reful-melam `anil-eimmetil-l`a-lanu" (Ibn Tejmijje).
37. Ibn Kasim je ucenik imama Malika. (Prev.)
38. Naprotiv, u tome je sirina, bogatstvo i milost, kao sto se to prenosi od Omera ibn Abdul-Aziza i Kasima ibn Muhammeda, te kao sto to navode Ibn Abdul-Berr i drugi, jer ashabi su bili uzor narednim generacijama u medusobnoj toleranciji i postivanju suprotnih misljenja, pa makar jedno od njih bilo i pogresno. Pogledaj nasu knjigu Islamsko budenje izmedu dozvoljenog razilazenja i pokudenog razdora i cijepanja. Str.59 i naredne.
39. "El-Ihkam fi usulil-alkam", Ibn Hazma.
40. "Eshedu en la ilahe illellah, eshedu enne Muhammeden Resulullah."
41. Klanjanje sva tri rekata zajedno, kao sto je praksa kod hanefija, a ne dva pa jedan odvojeno, kao sto je praksa kod drugih. (Prev.)
42. Upoznavanje ljudi da je i drugo misljenje, suprotno efdalnijem, zasnovano na sunnetu Allahovog Poslanika (s.a.v.s.)
43. Pogledaj o tome nase djelo: Idztihad u islamskom serijatu, poglavlje: "Olaksanost idztihada danas!"
44. U smislu pravljenja smjese od vise mezheba, slijedeci u nekim pitanjima jedan, a u drugima drugi. (Prev.)
45. U obrnutoj slici navedenog primjera misljenje koje ne daje komsiji pravo na prvokupnju. (Prev.)