![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
Dešavanja u BiH
Re: Dešavanja u BiH
Obećanje ludom radovanje,........... izbori su tu i treba se dodvoravati glasaÄÂima ![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




Re: Dešavanja u BiH
Mrki za koga cemo da glasamo je li




"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...
Re: Dešavanja u BiH
Imaš li pravo glasa ?
Ja nemam![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
Ja nemam
![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




Re: Dešavanja u BiH
Ako barem 5 puta ne glasam necu se racunati da sam glasao, cuj de ba jasta radi nego imammrki62 je napisao/la:Imaš li pravo glasa ?
Ja nemam
![[Happy. [Happy.gif]](./images/smilies/Happy.gif)
Moja domovina
"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...
Re: Dešavanja u BiH
Prije koncerta Zdravka Čolića upućena lažna dojava o bombi
Pripadnici MUP-a Kantona Sarajevo uhapsili su pripadnika radikalne selefijske grupe Semeda JaÅ¡arevića koji je uputio lažnu dojavu o postavljenoj eksplozivnoj napravi pred poÄÂetak koncerta Zdravka ÄŒolića 31. jula na stadionu KoÅ¡evo u Sarajevu.
MUP Kantona Sarajevo dojavu o postavljenoj napravi primio je uoÄÂi poÄÂetka koncerta uz poruku "Bit će vam kao u Bugojnu". U trenutku dojave na stadionu je bilo desetine hiljada posjetilaca.
Portparol MUP-a Kantona Sarajevo Irfan Nefić potvrdio je da je jedno lice uhapšeno, a da će tokom dana imati više informacija.
Bojeći se panike i stampeda, policija je odmah na lice mjesta uputila pripadnike kontradiverzine zaštite koji su detaljno pregledali stadion i utvrdili da se radi o lažnoj dojavi i da nema razloga da se koncert prekine.
Ima i ovoga
![[huh. [huh.gif]](./images/smilies/huh.gif)
"Jer su naÅ¡a mjerila drugaÄija i naÅ¡a osjećanja dublja i toplija, jer se ne bojimo ni drugih ni drugaÄijih..."
Musa Ćazim Ćatic ...
Musa Ćazim Ćatic ...
Re: Dešavanja u BiH
Mrze mješovite brakove jer u njima vide bratstvo i jedinstvo

Mostarski klub Abrašević izgleda kao bilo koje alternativno okupljalište mladih u Europi – opuštena atmosfera, cool glazba i jeftino pivo. A ipak, u Abrašević ulazite kao u obilježeni prostor, gotovo kao da idete na sastanak neke omražene sekte pa treba dobro promotriti je li vas tko vidio prije nego što šmugnete unutra.
Posjetitelj neupućen u mostarske prilike rekao bi vam da se klub nalazi u centru grada i da se tamo može naletjeti na dobar koncert te upoznati koga zanimljivoga, a domaći ljudi da je AbraÅ¡ević na granici izmeÄ‘u muslimanskog i hrvatskog dijela grada, da tamo izlaze djeca iz mjeÅ¡ovitih brakova i općenito sumnjivi tipovi koji žele oživjeti â€Âbratstvo i jedinstvoâ€Â.
“Jedino zajedniÄÂko Hrvatima i Muslimanima jest da mrze mijeÅ¡ane brakove, jer ih i jedni i drugi smatraju izdajnicima. Nisu izabrali stranu, a sve i svi vas u ovom gradu tjeraju da se opredijeliteâ€Â, kaže Nino Zelenika, 25-godiÅ¡nji Mostarac, kojemu je otac Hrvat, a majka BoÅ¡njakinja.
Kada je 1992. poÄÂeo rat u Bosni i Hercegovini, Nino je imao osam godina, zanimale su ga Ninja kornjaÄÂe i nije imao pojma tko je koje nacionalnosti. No, ubrzo ga je život nauÄÂio da je nacionalnost u Mostaru postala prva stvar na koju se gleda i da se ne treba mijeÅ¡ati s drugom etniÄÂkom skupinom. NaroÄÂito ako se radi o Hrvatima i BoÅ¡njacima.
Rat je multinacionalnu urbanu cjelinu Mostara podijelio na dva nacionalno gotovo iskljuÄÂiva grada – muslimanski istoÄÂni dio i zapadni hrvatski – omeÄ‘ena jasnom iako nevidljivom granicom paralelnom s rijekom Neretvom.
“Mi koji živimo u mjeÅ¡ovitim obiteljima možemo samo u sredinu, a u sredini je rijekaâ€Â, kaže Nino, gorko se smijući metafori koja bi znaÄÂila da bi rijeka oprala grad od onih koji smetaju ÄÂistoj nacionalnoj podjeli izmeÄ‘u BoÅ¡njaka i Hrvata.
Mostar je u Jugoslaviji bio poznat po velikom broju mješovitih brakova, jednako kao i Vukovar. Jugoslavenski melting pot koji se desetljećima gradio u Mostaru i Vukovaru brutalno je uništen ratovima u bivšoj Jugoslaviji. Danas su ti gradovi bejruti Balkana.
LAŽ O STOLJETNOJ MRŽNJI
â€ÂLjudi koji danas sklapaju mjeÅ¡ovite brakove u gradovima kao Å¡to su Vukovar i Mostar su heroji. To su ljudi koji su visoko samosvjesni, uspjeli su izgraditi jak osobni identitet unatoÄ pritisku kolektivnog identiteta i zaista umiju voljeti. Ali, takvih je jako maloâ€Â, kaže Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma, koja godinama radi na meÄ‘uetniÄÂkom pomirenju u Vukovaru.
â€ÂJedna od stvari koje ÄÂovjek shvati kada se naÄ‘e ovdje jesu strah i mržnja koje su puÅ¡tene s uzice i u potpunosti zastraÅ¡ujućeâ€Â, rekao je britanski ministar vanjskih poslova Douglas Hurd u vrijeme dok je u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini buktio prvi rat u Europi nakon Drugoga svjetskoga rata.
Tezu o stoljetnoj etniÄÂkoj mržnji u Vukovaru i Mostaru demantiraju već i statistiÄÂki podaci: socioloÅ¡ko istraživanje iz 1990. pokazuje da su Bosna i Hercegovina i potom Hrvatska bile jugoslavenske republike najtolerantnije prema razliÄÂitim nacionalnostima. Na veću toleranciju znatno utjeÄÂu mjeÅ¡oviti brakovi, druÅ¡tvena participacija i urbanost, zakljuÄÂili su sociolozi. Sve su to bile karakteristike predratnih Vukovara i Mostara.
PORAZNA STATISTIKA
U Vukovaru su živjele 23 etniÄÂke skupine, bilo je 34 posto mjeÅ¡ovitih brakova, 97 posto Srba imalo je bliske prijatelje meÄ‘u Hrvatima, a 84 posto Hrvata meÄ‘u Srbima. U Mostaru je živjelo dvadesetak razliÄÂitih etniÄÂkih skupina, zajedniÄÂki se slavio muslimanski Bajram, katoliÄÂki Božić i pravoslavni Uskrs, a grad su predstavnici Roma proglasili najtolerantnijim u bivÅ¡oj Jugoslaviji.
“EtniÄÂka netrpeljivost nije prethodnica rata, već njegova posljedicaâ€Â, kaže bez oklijevanja psihologinja Dinka ÄŒorkalo BiruÅ¡ki sa zagrebaÄÂkog Filozofskog fakulteta, koja se godinama bavi istraživanjem procesa socijalne rekonstrukcije zajednica pogoÄ‘enih ratom, posebno u Vukovaru. Profesionalno iskustvo pokazalo joj je da su meÄ‘uetniÄÂka prijateljstva u Vukovaru bila veoma ÄÂesta i intenzivna, da su se nastavljala generacijama i prerastala u rodbinske veze.
Ã…Â to su ljudi viÅ¡e integrirani, viÅ¡e je nasilja potrebno za njihovo odvajanje, objaÅ¡njava ameriÄÂki antropolog Robert Hayden na predavanju â€ÂWar and Peace in Bosniaâ€Â, održanom na SveuÄÂiliÅ¡tu u Missouriju. Vukovar i Mostar tragiÄÂno potvrÄ‘uju tu tezu: tisuće mrtvih, deseci tisuća raseljenih, stotine do danas nestalih.
Prema popisu stanovniÅ¡tva iz 1991., od ukupnog broja brakova u Mostaru mjeÅ¡ovitih je bilo 10 posto. Godine 2000., pet godina nakon zavrÅ¡etka rata izmeÄ‘u Hrvata i BoÅ¡njaka, u Mostaru je ukupno sklopljeno 176 brakova. MeÄ‘u njima nema ni jednog jedinog boÅ¡njaÄÂko-hrvatskog para. Radi se o gradu koji je te 2000. imao 104.764 stanovnika, 48 posto Hrvata, 47 posto Muslimana i 3 posto Srba, a takav je omjer zadržao do danas. Iako bi po omjeru stanovnika bile jednake Å¡anse da vam braÄÂni partner bude BoÅ¡njak ili Hrvat, te se godine â€Âda, uzimam†izgovaralo unutar iste etniÄÂke skupine. Samo su tri para bila druge nacionalnosti, ostala 173 su ili iskljuÄÂivo BoÅ¡njaci ili iskljuÄÂivo Hrvati.
S godinama je ipak zabilježen skroman rast pa je tako 2004. godine sklopljeno 0,7 posto brakova između Bošnjaka i Hrvata, a 2008. godine 1,6 posto.
SVATOVI U PRATNJI UN-A
Iako je politiÄÂka, vjerska, administrativna i fiziÄÂka podjela grada prouzroÄÂila brutalno kidanje druÅ¡tvenih veza, oÄÂito ima onih koji su i u takvoj situaciji odluÄÂiti graditi najintimniju zajednicu dvoje ljudi â€Âs neprijateljem†svoga naroda.
MeÄ‘u njima su Husein OruÄÂević, BoÅ¡njak, i Tanja Miletić OruÄÂević, Hrvatica. Iako tvrde da znaju mnogo ljudi koji su u devedesetima drastiÄÂno kažnjeni zato Å¡to su bili u mjeÅ¡ovitom braku – ili smrću, ili zatvaranjem u logor ili barem gubitkom radnog mjesta – oni se nisu dali pokolebati.
Scenografija njihova vjenÄÂanja bio je bombama razruÅ¡eni Mostar, a svatovi su iz zapadnog dijela grada na svadbu u istoÄÂni dio grada odlazili u pratnji UN-ovih mirovnjaka.
“Put koji smo odabrali nije bio jednostavan. Morali smo tražiti alternativna zaposlenja i stvarati alternativna mjesta na kojima ćemo se družitiâ€Â, prisjeća se Husein OruÄÂević, politolog i osnivaÄ kluba AbraÅ¡ević.
Njegova supruga, poznata kazaliÅ¡na redateljica Tanja Miletić OruÄÂević, smatra da su mijeÅ¡ani brakovi tema o kojoj se javno ne govori u Mostaru jer je takav brak destruktivan za politiku nacionalista koji su godinama na vlasti. “Oni već gotovo dva desetljeća drže ljude u uvjerenju da je jedini naÄÂin da prežive taj da se drže svog stada. Onaj tko uspijeva živjeti s nekim iz drugog stada, ruÅ¡i njihov konceptâ€Â, objaÅ¡njava Tanja.
LJUDI S POPISA
No u uredu gradonaÄÂelnika Mostara Ljube BeÅ¡lića smatraju da je brak privatna stvar i da politika nema veze s tim sklapaju li se brakovi izmeÄ‘u BoÅ¡njaka i Hrvata ili ne. U Mostaru se samo nagaÄ‘a koliko ima mjeÅ¡ovitih brakova, jer nitko ne prikuplja takve podatke.
A.B., tridesetÄÂetverogodiÅ¡nja BoÅ¡njakinja iz Mostara, ne smatra da je mjeÅ¡oviti brak u Mostaru privatna stvar dokle god je ona kao supruga Hrvata za BoÅ¡njake izdajica, a za Hrvate simbol neprijatelja.
Kad je poÄÂeo hrvatsko-boÅ¡njaÄÂki rat, imala je 18 godina i s majkom i dvjema mlaÄ‘im sestrama živjela je u zapadnom, pretežno hrvatskom dijelu grada. Tada ih je u svoj stan sklonio poznanik njezine mame, mostarski Hrvat i pripadnik hrvatske vojske.
“Čule smo da smo na nekakvom popisu, a niÅ¡ta se dobro nije dogaÄ‘alo ljudima s popisa: zatvarali su ih u logore, silovali i ubijali. Da nije bilo njega, normalnog ÄÂovjeka usred tog ludila, tko zna Å¡to bi bilo s namaâ€Â, kaže.
Godinu dana kasnije su se vjenÄÂali.
“Bezbroj puta sam zažalila zbog toga. Iako se dobro slažemo, mi nikamo ne pripadamo. Na zapadnoj strani ne vrijedim onoliko koliko vrijedi Hrvatica. Uzalud mi je i da se pokrstim i promijenim ime. A na istoÄÂnoj bi moj muž trpioâ€Â, ogorÄÂena je.
Njihova kći, O.B., ima 14 godina i Hrvatica je. PohaÄ‘a hrvatsku Å¡kolu, nosi hrvatsko prezime i A. je pristala da se krsti premda joj je to kao muslimanki teÅ¡ko palo. Iako postavlja pitanje zaÅ¡to njezino dijete ne može biti â€Âi jedno i drugoâ€Â, na kraju sama kaže: â€ÂNe želim da bude nacionalno neopredijeljena. Znam kako je meni, vjerojatno ću do kraja života osjećati podjele i ne želim da njoj bude tako.â€Â
Ipak, u izvještaju što ga je u srpnju 2009. objavio International Crisis Group nazire se bar neka nada u normalizaciju odnosa.
SEGREGACIJA U Ã…Â KOLAMA
“Granicu izmeÄ‘u istoÄÂnog i zapadnog Mostara ovih je dana teže uoÄÂiti, no grad je i dalje posve podijeljen, doslovno dva grada žive jedan pored drugog. No, ÄÂak i to predstavlja napredak: stanovnici sada sigurno i lako prelaze s jedne strane na druguâ€Â, stoji u izvjeÅ¡taju. MeÄ‘utim, na podijeljenim stranama odrastaju djeca koja niti ne znaju kako izgleda cijeli grad u kojemu žive, a kamoli da bi se meÄ‘usobno zabavljali. Oni idu u odvojene Å¡kole, na razliÄÂita sveuÄÂiliÅ¡ta – boÅ¡njaÄÂko ili hrvatsko – pa ÄÂak i u odvojene vrtiće. Mostarski vrtić otvoren za sve financira se inozemnim sredstvima i namijenjen je ponajprije djeci s posebnim potrebama, s kojima se integriraju i djeca iz mjeÅ¡ovitih brakova.
“NajviÅ¡e nas zabrinjava problem segregacije u Å¡kolamaâ€Â, ocjenjuje i Caroline Revaud, specijalna predstavnica Vijeća Europe u Bosni.
KljuÄÂna stvar podjele meÄ‘u ljudima u Mostaru je strah, smatraju domaći i meÄ‘unarodni struÄÂnjaci: strah da izaÄ‘u iz kolektivnog monoetniÄÂkog i monoreligijskog identiteta, strah da neće biti dobri muslimani ili katolici ako se mijeÅ¡aju jedni s drugima, da će izgubiti posao i socijalnu sigurnost.
â€ÂKada se taj strah izgubi, onda će brak izmeÄ‘u Muslimana i Hrvata biti pitanje slobode izbora, a ne teret izbora. Tada će ljudi shvatiti da su mjeÅ¡oviti brakovi druÅ¡tvena kategorija koja svjedoÄÂi da se ovdje može normalno živjeti bez obzira na razlikeâ€Â, kaže Marko Antonio Brkić, direktor MeÄ‘ureligijskog instituta u Sarajevu i predavaÄ na (hrvatskom) Mostarskom sveuÄÂiliÅ¡tu.
“Uzmite jednog Hrvata i Srbina u predratnom Vukovaru i, ako nisu religiozni, vidjet ćete da izmeÄ‘u njih nema razlike u identitetu – imaju isti kulturoloÅ¡ki mentalitet, istu tradiciju, govore istim jezikom, jedu istu hranu, istim vicevima se smiju, zanimaju ih iste stvari, dijele isti grad. RazliÄÂitost je nametnuta, politiÄÂki iskonstruiranaâ€Â, kaže SrÄ‘an Ã…Â ijaković, najmlaÄ‘i hrvatski branitelj južnog ratiÅ¡ta, dok u pozadini treÅ¡ti koncert lokalnog benda u baroknoj ruÅ¡evini nekadaÅ¡njeg RadniÄÂkog doma u centru Vukovara. Zgradu su uniÅ¡tile neke od 7000 granata koliko ih je dnevno padalo na grad za vrijeme tromjeseÄÂne opsade srpske vojske 1991. Do danas nije obnovljena, kao Å¡to nije obnovljena ni meÄ‘uetniÄÂka tolerancija Vukovaraca.
Vukovar ( slika )

HRABRI ILI LUDI
Ã…Â ijaković je Vukovarac i imao je 16 godina kada je 1991. umjesto u Å¡kolu otiÅ¡ao u rat. ObjaÅ¡njava isto ono Å¡to bi Mostarci mogli reći: poÄÂetkom devedesetih naÅ¡ao se onaj mali postotak razliÄÂitosti – nacionalnost – i onda se on potencirao kao najvažnija stvar koja je poniÅ¡tila svih 99 posto sliÄÂnosti. â€ÂTa se razliÄÂitost napunila s pogreÅ¡nim znaÄÂenjima, koja se mogu sažeti na to da nacionalni identitet znaÄÂi da ako si Hrvat, onda mrziÅ¡ Srbe, i obrnutoâ€Â. UnatoÄ iskustvu na ratiÅ¡tu koje mu je donijelo PTSP, SrÄ‘an nije usvojio lekciju mržnje. Oženio se Srpkinjom iz Vukovara i imaju malo dijete. MeÄ‘usobno nemaju problema, ali drugi povremeno imaju s njima.
Hrvatsko-srpski brakovi poput njihova i dalje su rijetkost. Godine 1998. ÄÂinili su pet posto od ukupnog broja brakova u gradu, 2003. tek 1,5 posto, a 2008. ipak osam posto.
“Ni danas ne znam jesmo li bili hrabri ili ludiâ€Â, kaže Dijana Antunović Lazić za sebe i svoga muža SiniÅ¡u. Oboje su Vukovarci, ona je Hrvatica, on Srbin, i kada su za vrijeme rata u Vukovaru roditeljima rekli da namjeravaju živjeti zajedno, bio je to veliki Å¡ok.â€ÂZamjerali su nam Å¡to baÅ¡ moramo biti s pripadnikom neprijateljskog naroda dok ljudi svakodnevno ginu. Mislim da ih je najviÅ¡e opterećivalo Å¡to će drugi reći.â€Â
VjenÄÂali su se 1994. “Bile su to teÅ¡ke godine, mnogi s nama nisu htjeli razgovarati, jer nisu razmiÅ¡ljali svojom glavom već onako kako kaže politika i crkvaâ€Â, objaÅ¡njava.
NACIONALNI DJEČJI VRTIĆI
Stvari se možda ipak mijenjaju u Vukovaru. Novi vukovarski gradonaÄÂelnik Željko Sabo prvi je poslijeratni gradonaÄÂelnik koji dolazi iz redova umjerene politiÄÂke opcije. Politika je u Vukovaru blagoslovila aparthejd meÄ‘u vukovarskom djecom, od vrtića pa do zavrÅ¡etka srednje Å¡kole, kaže Sabo. â€ÂSasvim malom djetetu morate objaÅ¡njavati zaÅ¡to ne ide u najbliži vrtić, nego u neki drugi. Tako s tri godine djeca nauÄÂe tko su Hrvati, a tko Srbi. Ako roditelj nema strpljenja odgovarati na sva djeÄÂja â€ÂzaÅ¡toâ€Â, onda skrati priÄÂu i kaže: ne možeÅ¡ ići tamo jer su oni tvoje klaliâ€Â, kaže Sabo.
Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma u Vukovaru tvrdi da takva segregacija, ako se na nju ne reagira, može imati ozbiljne dugoroÄÂne posljedice.
“Ne samo Å¡to segregacija u vukovarskim Å¡kolama onemogućuje da se djeca upoznaju pa onda jednom možda i sklapaju meÄ‘uetniÄÂke brakove, već može biti i uzrok nekog budućega sukobaâ€Â, upozorava.
MIR U EMIGRACIJI
Ã…Â to s djecom iz mjeÅ¡ovitih brakova? â€ÂVjerojatno će biti emigranti, ako budu imali srećeâ€Â, ciniÄÂno odgovara na svom ameriÄÂkom predavanju antropolog Robert Hayden.
Po tome su Anej, Lina Lena i Timon Likić imali sreće. Njihovi su roditelji Sanja Mihajlov i Hari Likić prije 17 godina emigrirali u mali nizozemski grad Helmond. Sanja je Srpkinja iz Beograda, a Hari BoÅ¡njak iz Sarajeva. Sudbina ih je spojila uoÄÂi rata, u Ã…Â ibeniku, gdje je Sanja ljetovala, a Hari radio u jugoslavenskoj mornarici. Kada je Hari, vidjevÅ¡i Å¡to se sprema, otiÅ¡ao iz JRM-a, u Sarajevu nisu mogli živjeti jer su srpske snage sve ÄÂvršće opkoljavale grad, a u Beogradu su pokuÅ¡ali, ali su ubrzo odluÄÂili odseliti dalje.
“Kad sam u Beogradu vidio susjeda alkoholiÄÂara da ÄÂisti puÅ¡ku jer odlazi ratovati u Hrvatsku, postalo mi je jasno da moramo otići. Bilo je pitanje njegova raspoloženja hoće li tu puÅ¡ku uperiti u meneâ€Â, prepriÄÂava Hari.
I tako su se s jednogodiÅ¡njim djetetom i drugim na putu uputili u nepoznato. Te se godine u Nizozemskoj rodila Lina Lena, koja danas kaže da se osjeća Nizozemkom. To Å¡to su joj roditelji razliÄÂitih nacionalnosti, ne smatra niÄÂim posebnim.â€ÂOvdje ima puno ljudi sa svih strana svijeta i nikome nije previÅ¡e interesantno odakle su moji roditelji. Nije ni meniâ€Â, jednostavno kaže ta sedamnaestogodiÅ¡njakinja.Na pitanje koje je nacionalnosti, njezin ÄÂetrnaestogodiÅ¡nji brat Timon ne zna odgovor. Nakon duljeg razmiÅ¡ljanja slegne ramenima i kaže: â€ÂNikad me to nitko nije pitao.â€Â
Takvu privilegiju nije imao Nino Zelenika iz Mostara. Dijete mjeÅ¡ovitog boÅ¡njaÄÂko-hrvatskog para, imao je osam godina kada je buknuo rat i do svoje ÄÂetrnaeste već je morao dobro promisliti o odgovoru na to pitanje. On zna da njegov identitet nije homogen. Osjeća se kao patchwork sazdan od niza identiteta, a nacionalno je samo mala ploÄÂica u tom mozaiku razliÄÂitih identiteta. â€ÂZvuÄÂi mi kao potroÅ¡en život svesti se samo na nacionalnu pripadnostâ€Â, kaže, svjestan da mnogi u Mostaru upravo tako troÅ¡e svoje živote.
Nino planira otići iz Mostara kada diplomira. â€ÂNe želim za 40 godina joÅ¡ uvijek razgovarati o tome tko je Hrvat a tko BoÅ¡njak. Imam potrebu za normalnijim životom, a ovdje ga ne vidim ni u budućnosti.â€Â

Mostarski klub Abrašević izgleda kao bilo koje alternativno okupljalište mladih u Europi – opuštena atmosfera, cool glazba i jeftino pivo. A ipak, u Abrašević ulazite kao u obilježeni prostor, gotovo kao da idete na sastanak neke omražene sekte pa treba dobro promotriti je li vas tko vidio prije nego što šmugnete unutra.
Posjetitelj neupućen u mostarske prilike rekao bi vam da se klub nalazi u centru grada i da se tamo može naletjeti na dobar koncert te upoznati koga zanimljivoga, a domaći ljudi da je AbraÅ¡ević na granici izmeÄ‘u muslimanskog i hrvatskog dijela grada, da tamo izlaze djeca iz mjeÅ¡ovitih brakova i općenito sumnjivi tipovi koji žele oživjeti â€Âbratstvo i jedinstvoâ€Â.
“Jedino zajedniÄÂko Hrvatima i Muslimanima jest da mrze mijeÅ¡ane brakove, jer ih i jedni i drugi smatraju izdajnicima. Nisu izabrali stranu, a sve i svi vas u ovom gradu tjeraju da se opredijeliteâ€Â, kaže Nino Zelenika, 25-godiÅ¡nji Mostarac, kojemu je otac Hrvat, a majka BoÅ¡njakinja.
Kada je 1992. poÄÂeo rat u Bosni i Hercegovini, Nino je imao osam godina, zanimale su ga Ninja kornjaÄÂe i nije imao pojma tko je koje nacionalnosti. No, ubrzo ga je život nauÄÂio da je nacionalnost u Mostaru postala prva stvar na koju se gleda i da se ne treba mijeÅ¡ati s drugom etniÄÂkom skupinom. NaroÄÂito ako se radi o Hrvatima i BoÅ¡njacima.
Rat je multinacionalnu urbanu cjelinu Mostara podijelio na dva nacionalno gotovo iskljuÄÂiva grada – muslimanski istoÄÂni dio i zapadni hrvatski – omeÄ‘ena jasnom iako nevidljivom granicom paralelnom s rijekom Neretvom.
“Mi koji živimo u mjeÅ¡ovitim obiteljima možemo samo u sredinu, a u sredini je rijekaâ€Â, kaže Nino, gorko se smijući metafori koja bi znaÄÂila da bi rijeka oprala grad od onih koji smetaju ÄÂistoj nacionalnoj podjeli izmeÄ‘u BoÅ¡njaka i Hrvata.
Mostar je u Jugoslaviji bio poznat po velikom broju mješovitih brakova, jednako kao i Vukovar. Jugoslavenski melting pot koji se desetljećima gradio u Mostaru i Vukovaru brutalno je uništen ratovima u bivšoj Jugoslaviji. Danas su ti gradovi bejruti Balkana.
LAŽ O STOLJETNOJ MRŽNJI
â€ÂLjudi koji danas sklapaju mjeÅ¡ovite brakove u gradovima kao Å¡to su Vukovar i Mostar su heroji. To su ljudi koji su visoko samosvjesni, uspjeli su izgraditi jak osobni identitet unatoÄ pritisku kolektivnog identiteta i zaista umiju voljeti. Ali, takvih je jako maloâ€Â, kaže Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma, koja godinama radi na meÄ‘uetniÄÂkom pomirenju u Vukovaru.
â€ÂJedna od stvari koje ÄÂovjek shvati kada se naÄ‘e ovdje jesu strah i mržnja koje su puÅ¡tene s uzice i u potpunosti zastraÅ¡ujućeâ€Â, rekao je britanski ministar vanjskih poslova Douglas Hurd u vrijeme dok je u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini buktio prvi rat u Europi nakon Drugoga svjetskoga rata.
Tezu o stoljetnoj etniÄÂkoj mržnji u Vukovaru i Mostaru demantiraju već i statistiÄÂki podaci: socioloÅ¡ko istraživanje iz 1990. pokazuje da su Bosna i Hercegovina i potom Hrvatska bile jugoslavenske republike najtolerantnije prema razliÄÂitim nacionalnostima. Na veću toleranciju znatno utjeÄÂu mjeÅ¡oviti brakovi, druÅ¡tvena participacija i urbanost, zakljuÄÂili su sociolozi. Sve su to bile karakteristike predratnih Vukovara i Mostara.
PORAZNA STATISTIKA
U Vukovaru su živjele 23 etniÄÂke skupine, bilo je 34 posto mjeÅ¡ovitih brakova, 97 posto Srba imalo je bliske prijatelje meÄ‘u Hrvatima, a 84 posto Hrvata meÄ‘u Srbima. U Mostaru je živjelo dvadesetak razliÄÂitih etniÄÂkih skupina, zajedniÄÂki se slavio muslimanski Bajram, katoliÄÂki Božić i pravoslavni Uskrs, a grad su predstavnici Roma proglasili najtolerantnijim u bivÅ¡oj Jugoslaviji.
“EtniÄÂka netrpeljivost nije prethodnica rata, već njegova posljedicaâ€Â, kaže bez oklijevanja psihologinja Dinka ÄŒorkalo BiruÅ¡ki sa zagrebaÄÂkog Filozofskog fakulteta, koja se godinama bavi istraživanjem procesa socijalne rekonstrukcije zajednica pogoÄ‘enih ratom, posebno u Vukovaru. Profesionalno iskustvo pokazalo joj je da su meÄ‘uetniÄÂka prijateljstva u Vukovaru bila veoma ÄÂesta i intenzivna, da su se nastavljala generacijama i prerastala u rodbinske veze.
Ã…Â to su ljudi viÅ¡e integrirani, viÅ¡e je nasilja potrebno za njihovo odvajanje, objaÅ¡njava ameriÄÂki antropolog Robert Hayden na predavanju â€ÂWar and Peace in Bosniaâ€Â, održanom na SveuÄÂiliÅ¡tu u Missouriju. Vukovar i Mostar tragiÄÂno potvrÄ‘uju tu tezu: tisuće mrtvih, deseci tisuća raseljenih, stotine do danas nestalih.
Prema popisu stanovniÅ¡tva iz 1991., od ukupnog broja brakova u Mostaru mjeÅ¡ovitih je bilo 10 posto. Godine 2000., pet godina nakon zavrÅ¡etka rata izmeÄ‘u Hrvata i BoÅ¡njaka, u Mostaru je ukupno sklopljeno 176 brakova. MeÄ‘u njima nema ni jednog jedinog boÅ¡njaÄÂko-hrvatskog para. Radi se o gradu koji je te 2000. imao 104.764 stanovnika, 48 posto Hrvata, 47 posto Muslimana i 3 posto Srba, a takav je omjer zadržao do danas. Iako bi po omjeru stanovnika bile jednake Å¡anse da vam braÄÂni partner bude BoÅ¡njak ili Hrvat, te se godine â€Âda, uzimam†izgovaralo unutar iste etniÄÂke skupine. Samo su tri para bila druge nacionalnosti, ostala 173 su ili iskljuÄÂivo BoÅ¡njaci ili iskljuÄÂivo Hrvati.
S godinama je ipak zabilježen skroman rast pa je tako 2004. godine sklopljeno 0,7 posto brakova između Bošnjaka i Hrvata, a 2008. godine 1,6 posto.
SVATOVI U PRATNJI UN-A
Iako je politiÄÂka, vjerska, administrativna i fiziÄÂka podjela grada prouzroÄÂila brutalno kidanje druÅ¡tvenih veza, oÄÂito ima onih koji su i u takvoj situaciji odluÄÂiti graditi najintimniju zajednicu dvoje ljudi â€Âs neprijateljem†svoga naroda.
MeÄ‘u njima su Husein OruÄÂević, BoÅ¡njak, i Tanja Miletić OruÄÂević, Hrvatica. Iako tvrde da znaju mnogo ljudi koji su u devedesetima drastiÄÂno kažnjeni zato Å¡to su bili u mjeÅ¡ovitom braku – ili smrću, ili zatvaranjem u logor ili barem gubitkom radnog mjesta – oni se nisu dali pokolebati.
Scenografija njihova vjenÄÂanja bio je bombama razruÅ¡eni Mostar, a svatovi su iz zapadnog dijela grada na svadbu u istoÄÂni dio grada odlazili u pratnji UN-ovih mirovnjaka.
“Put koji smo odabrali nije bio jednostavan. Morali smo tražiti alternativna zaposlenja i stvarati alternativna mjesta na kojima ćemo se družitiâ€Â, prisjeća se Husein OruÄÂević, politolog i osnivaÄ kluba AbraÅ¡ević.
Njegova supruga, poznata kazaliÅ¡na redateljica Tanja Miletić OruÄÂević, smatra da su mijeÅ¡ani brakovi tema o kojoj se javno ne govori u Mostaru jer je takav brak destruktivan za politiku nacionalista koji su godinama na vlasti. “Oni već gotovo dva desetljeća drže ljude u uvjerenju da je jedini naÄÂin da prežive taj da se drže svog stada. Onaj tko uspijeva živjeti s nekim iz drugog stada, ruÅ¡i njihov konceptâ€Â, objaÅ¡njava Tanja.
LJUDI S POPISA
No u uredu gradonaÄÂelnika Mostara Ljube BeÅ¡lića smatraju da je brak privatna stvar i da politika nema veze s tim sklapaju li se brakovi izmeÄ‘u BoÅ¡njaka i Hrvata ili ne. U Mostaru se samo nagaÄ‘a koliko ima mjeÅ¡ovitih brakova, jer nitko ne prikuplja takve podatke.
A.B., tridesetÄÂetverogodiÅ¡nja BoÅ¡njakinja iz Mostara, ne smatra da je mjeÅ¡oviti brak u Mostaru privatna stvar dokle god je ona kao supruga Hrvata za BoÅ¡njake izdajica, a za Hrvate simbol neprijatelja.
Kad je poÄÂeo hrvatsko-boÅ¡njaÄÂki rat, imala je 18 godina i s majkom i dvjema mlaÄ‘im sestrama živjela je u zapadnom, pretežno hrvatskom dijelu grada. Tada ih je u svoj stan sklonio poznanik njezine mame, mostarski Hrvat i pripadnik hrvatske vojske.
“Čule smo da smo na nekakvom popisu, a niÅ¡ta se dobro nije dogaÄ‘alo ljudima s popisa: zatvarali su ih u logore, silovali i ubijali. Da nije bilo njega, normalnog ÄÂovjeka usred tog ludila, tko zna Å¡to bi bilo s namaâ€Â, kaže.
Godinu dana kasnije su se vjenÄÂali.
“Bezbroj puta sam zažalila zbog toga. Iako se dobro slažemo, mi nikamo ne pripadamo. Na zapadnoj strani ne vrijedim onoliko koliko vrijedi Hrvatica. Uzalud mi je i da se pokrstim i promijenim ime. A na istoÄÂnoj bi moj muž trpioâ€Â, ogorÄÂena je.
Njihova kći, O.B., ima 14 godina i Hrvatica je. PohaÄ‘a hrvatsku Å¡kolu, nosi hrvatsko prezime i A. je pristala da se krsti premda joj je to kao muslimanki teÅ¡ko palo. Iako postavlja pitanje zaÅ¡to njezino dijete ne može biti â€Âi jedno i drugoâ€Â, na kraju sama kaže: â€ÂNe želim da bude nacionalno neopredijeljena. Znam kako je meni, vjerojatno ću do kraja života osjećati podjele i ne želim da njoj bude tako.â€Â
Ipak, u izvještaju što ga je u srpnju 2009. objavio International Crisis Group nazire se bar neka nada u normalizaciju odnosa.
SEGREGACIJA U Ã…Â KOLAMA
“Granicu izmeÄ‘u istoÄÂnog i zapadnog Mostara ovih je dana teže uoÄÂiti, no grad je i dalje posve podijeljen, doslovno dva grada žive jedan pored drugog. No, ÄÂak i to predstavlja napredak: stanovnici sada sigurno i lako prelaze s jedne strane na druguâ€Â, stoji u izvjeÅ¡taju. MeÄ‘utim, na podijeljenim stranama odrastaju djeca koja niti ne znaju kako izgleda cijeli grad u kojemu žive, a kamoli da bi se meÄ‘usobno zabavljali. Oni idu u odvojene Å¡kole, na razliÄÂita sveuÄÂiliÅ¡ta – boÅ¡njaÄÂko ili hrvatsko – pa ÄÂak i u odvojene vrtiće. Mostarski vrtić otvoren za sve financira se inozemnim sredstvima i namijenjen je ponajprije djeci s posebnim potrebama, s kojima se integriraju i djeca iz mjeÅ¡ovitih brakova.
“NajviÅ¡e nas zabrinjava problem segregacije u Å¡kolamaâ€Â, ocjenjuje i Caroline Revaud, specijalna predstavnica Vijeća Europe u Bosni.
KljuÄÂna stvar podjele meÄ‘u ljudima u Mostaru je strah, smatraju domaći i meÄ‘unarodni struÄÂnjaci: strah da izaÄ‘u iz kolektivnog monoetniÄÂkog i monoreligijskog identiteta, strah da neće biti dobri muslimani ili katolici ako se mijeÅ¡aju jedni s drugima, da će izgubiti posao i socijalnu sigurnost.
â€ÂKada se taj strah izgubi, onda će brak izmeÄ‘u Muslimana i Hrvata biti pitanje slobode izbora, a ne teret izbora. Tada će ljudi shvatiti da su mjeÅ¡oviti brakovi druÅ¡tvena kategorija koja svjedoÄÂi da se ovdje može normalno živjeti bez obzira na razlikeâ€Â, kaže Marko Antonio Brkić, direktor MeÄ‘ureligijskog instituta u Sarajevu i predavaÄ na (hrvatskom) Mostarskom sveuÄÂiliÅ¡tu.
“Uzmite jednog Hrvata i Srbina u predratnom Vukovaru i, ako nisu religiozni, vidjet ćete da izmeÄ‘u njih nema razlike u identitetu – imaju isti kulturoloÅ¡ki mentalitet, istu tradiciju, govore istim jezikom, jedu istu hranu, istim vicevima se smiju, zanimaju ih iste stvari, dijele isti grad. RazliÄÂitost je nametnuta, politiÄÂki iskonstruiranaâ€Â, kaže SrÄ‘an Ã…Â ijaković, najmlaÄ‘i hrvatski branitelj južnog ratiÅ¡ta, dok u pozadini treÅ¡ti koncert lokalnog benda u baroknoj ruÅ¡evini nekadaÅ¡njeg RadniÄÂkog doma u centru Vukovara. Zgradu su uniÅ¡tile neke od 7000 granata koliko ih je dnevno padalo na grad za vrijeme tromjeseÄÂne opsade srpske vojske 1991. Do danas nije obnovljena, kao Å¡to nije obnovljena ni meÄ‘uetniÄÂka tolerancija Vukovaraca.
Vukovar ( slika )

HRABRI ILI LUDI
Ã…Â ijaković je Vukovarac i imao je 16 godina kada je 1991. umjesto u Å¡kolu otiÅ¡ao u rat. ObjaÅ¡njava isto ono Å¡to bi Mostarci mogli reći: poÄÂetkom devedesetih naÅ¡ao se onaj mali postotak razliÄÂitosti – nacionalnost – i onda se on potencirao kao najvažnija stvar koja je poniÅ¡tila svih 99 posto sliÄÂnosti. â€ÂTa se razliÄÂitost napunila s pogreÅ¡nim znaÄÂenjima, koja se mogu sažeti na to da nacionalni identitet znaÄÂi da ako si Hrvat, onda mrziÅ¡ Srbe, i obrnutoâ€Â. UnatoÄ iskustvu na ratiÅ¡tu koje mu je donijelo PTSP, SrÄ‘an nije usvojio lekciju mržnje. Oženio se Srpkinjom iz Vukovara i imaju malo dijete. MeÄ‘usobno nemaju problema, ali drugi povremeno imaju s njima.
Hrvatsko-srpski brakovi poput njihova i dalje su rijetkost. Godine 1998. ÄÂinili su pet posto od ukupnog broja brakova u gradu, 2003. tek 1,5 posto, a 2008. ipak osam posto.
“Ni danas ne znam jesmo li bili hrabri ili ludiâ€Â, kaže Dijana Antunović Lazić za sebe i svoga muža SiniÅ¡u. Oboje su Vukovarci, ona je Hrvatica, on Srbin, i kada su za vrijeme rata u Vukovaru roditeljima rekli da namjeravaju živjeti zajedno, bio je to veliki Å¡ok.â€ÂZamjerali su nam Å¡to baÅ¡ moramo biti s pripadnikom neprijateljskog naroda dok ljudi svakodnevno ginu. Mislim da ih je najviÅ¡e opterećivalo Å¡to će drugi reći.â€Â
VjenÄÂali su se 1994. “Bile su to teÅ¡ke godine, mnogi s nama nisu htjeli razgovarati, jer nisu razmiÅ¡ljali svojom glavom već onako kako kaže politika i crkvaâ€Â, objaÅ¡njava.
NACIONALNI DJEČJI VRTIĆI
Stvari se možda ipak mijenjaju u Vukovaru. Novi vukovarski gradonaÄÂelnik Željko Sabo prvi je poslijeratni gradonaÄÂelnik koji dolazi iz redova umjerene politiÄÂke opcije. Politika je u Vukovaru blagoslovila aparthejd meÄ‘u vukovarskom djecom, od vrtića pa do zavrÅ¡etka srednje Å¡kole, kaže Sabo. â€ÂSasvim malom djetetu morate objaÅ¡njavati zaÅ¡to ne ide u najbliži vrtić, nego u neki drugi. Tako s tri godine djeca nauÄÂe tko su Hrvati, a tko Srbi. Ako roditelj nema strpljenja odgovarati na sva djeÄÂja â€ÂzaÅ¡toâ€Â, onda skrati priÄÂu i kaže: ne možeÅ¡ ići tamo jer su oni tvoje klaliâ€Â, kaže Sabo.
Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma u Vukovaru tvrdi da takva segregacija, ako se na nju ne reagira, može imati ozbiljne dugoroÄÂne posljedice.
“Ne samo Å¡to segregacija u vukovarskim Å¡kolama onemogućuje da se djeca upoznaju pa onda jednom možda i sklapaju meÄ‘uetniÄÂke brakove, već može biti i uzrok nekog budućega sukobaâ€Â, upozorava.
MIR U EMIGRACIJI
Ã…Â to s djecom iz mjeÅ¡ovitih brakova? â€ÂVjerojatno će biti emigranti, ako budu imali srećeâ€Â, ciniÄÂno odgovara na svom ameriÄÂkom predavanju antropolog Robert Hayden.
Po tome su Anej, Lina Lena i Timon Likić imali sreće. Njihovi su roditelji Sanja Mihajlov i Hari Likić prije 17 godina emigrirali u mali nizozemski grad Helmond. Sanja je Srpkinja iz Beograda, a Hari BoÅ¡njak iz Sarajeva. Sudbina ih je spojila uoÄÂi rata, u Ã…Â ibeniku, gdje je Sanja ljetovala, a Hari radio u jugoslavenskoj mornarici. Kada je Hari, vidjevÅ¡i Å¡to se sprema, otiÅ¡ao iz JRM-a, u Sarajevu nisu mogli živjeti jer su srpske snage sve ÄÂvršće opkoljavale grad, a u Beogradu su pokuÅ¡ali, ali su ubrzo odluÄÂili odseliti dalje.
“Kad sam u Beogradu vidio susjeda alkoholiÄÂara da ÄÂisti puÅ¡ku jer odlazi ratovati u Hrvatsku, postalo mi je jasno da moramo otići. Bilo je pitanje njegova raspoloženja hoće li tu puÅ¡ku uperiti u meneâ€Â, prepriÄÂava Hari.
I tako su se s jednogodiÅ¡njim djetetom i drugim na putu uputili u nepoznato. Te se godine u Nizozemskoj rodila Lina Lena, koja danas kaže da se osjeća Nizozemkom. To Å¡to su joj roditelji razliÄÂitih nacionalnosti, ne smatra niÄÂim posebnim.â€ÂOvdje ima puno ljudi sa svih strana svijeta i nikome nije previÅ¡e interesantno odakle su moji roditelji. Nije ni meniâ€Â, jednostavno kaže ta sedamnaestogodiÅ¡njakinja.Na pitanje koje je nacionalnosti, njezin ÄÂetrnaestogodiÅ¡nji brat Timon ne zna odgovor. Nakon duljeg razmiÅ¡ljanja slegne ramenima i kaže: â€ÂNikad me to nitko nije pitao.â€Â
Takvu privilegiju nije imao Nino Zelenika iz Mostara. Dijete mjeÅ¡ovitog boÅ¡njaÄÂko-hrvatskog para, imao je osam godina kada je buknuo rat i do svoje ÄÂetrnaeste već je morao dobro promisliti o odgovoru na to pitanje. On zna da njegov identitet nije homogen. Osjeća se kao patchwork sazdan od niza identiteta, a nacionalno je samo mala ploÄÂica u tom mozaiku razliÄÂitih identiteta. â€ÂZvuÄÂi mi kao potroÅ¡en život svesti se samo na nacionalnu pripadnostâ€Â, kaže, svjestan da mnogi u Mostaru upravo tako troÅ¡e svoje živote.
Nino planira otići iz Mostara kada diplomira. â€ÂNe želim za 40 godina joÅ¡ uvijek razgovarati o tome tko je Hrvat a tko BoÅ¡njak. Imam potrebu za normalnijim životom, a ovdje ga ne vidim ni u budućnosti.â€Â
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




Re: Dešavanja u BiH
Tendeciozno: Ilahije i kaside mogu u Banjaluci, a guslarsko veÄÂe ili koncert srpske duhovne muzike ne mogu u Sarajevu

24SI - VeÄÂe ilahija i kasida u sklopu koncerta posvećenog ramazanu u Banskom dvoru u Banjaluci potvrÄ‘uje da je glavni grad RS otvoren i da nema niÅ¡ta protiv drugih religija, za razliku od Sarajeva, u kome Srbi i Hrvati ne smiju ni da pisnu, a kamoli da pjevaju povodom vjerskih praznika, saglasni su predstavnici politiÄÂkih partija iz RS.
Sagovornici Pressa RS tvrde da ni oni, a ni većina BanjaluÄÂana nemaju niÅ¡ta protiv toga da hor djevojaka iz Bijeljine usred Banskog dvora pjeva ilahije i kaside, ali istiÄÂu da je problem u tome Å¡to niko u Sarajevu ne bi dozvolio da se u tom gradu održi guslarsko veÄÂe ili koncert srpske duhovne muzike, konstatuju iz "Pressa RS".
InaÄÂe, koncert posvećen poÄÂetku ramazana u Kulturnom centru "Banski dvor" trebalo je da bude održan u petak uveÄÂe pod pokroviteljstvom potpredsjednika SkupÅ¡tine RS i kandidata SDA za predsednika RS Ã…Â efketa Hafizovića.
U petak je sve bilo spremno za održavanje ove kulturno-vjerske manifestacije, a njen pokrovitelj Ã…Â efket Hafizović bio je uvjeren da će nekadaÅ¡njim sjediÅ¡tem Vrbaske banovine odjekivati ilahije i kaside. Iz Kulturnog centra "Banski dvor" za list "Press RS" je potvrÄ‘eno da je Islamska vjerska zajednica zakupila koncertnu dvoranu za petak uveÄÂe i da oni nemaju niÅ¡ta sa programom manifestacije koja treba da se održi.
Potpredsednik NSRS Šefket Hafizović kaže da je rijeĠo koncertu koji pod njegovim pokroviteljstvom organizuju Medžlis islamske vjerske zajednice Banjaluka i organizacija "Fatma", koja djeluje u okviru IVZ-a.
"Nastupiće hor djevojaka iz Bijeljine, koje izvode ilahije i kaside. One su i ranije nastupale u Banskom dvoru i niko nije dizao praÅ¡inu oko toga. Ako su BoÅ¡njaci po ustavu konstitutivan narod u RS, ne vidim zaÅ¡to bi nekome smetalo da u najvećem gradu u RS bude organizovan koncert povodom poÄÂetka svetog mjeseca ramazana", kazao je Hafizović.

24SI - VeÄÂe ilahija i kasida u sklopu koncerta posvećenog ramazanu u Banskom dvoru u Banjaluci potvrÄ‘uje da je glavni grad RS otvoren i da nema niÅ¡ta protiv drugih religija, za razliku od Sarajeva, u kome Srbi i Hrvati ne smiju ni da pisnu, a kamoli da pjevaju povodom vjerskih praznika, saglasni su predstavnici politiÄÂkih partija iz RS.
Sagovornici Pressa RS tvrde da ni oni, a ni većina BanjaluÄÂana nemaju niÅ¡ta protiv toga da hor djevojaka iz Bijeljine usred Banskog dvora pjeva ilahije i kaside, ali istiÄÂu da je problem u tome Å¡to niko u Sarajevu ne bi dozvolio da se u tom gradu održi guslarsko veÄÂe ili koncert srpske duhovne muzike, konstatuju iz "Pressa RS".
InaÄÂe, koncert posvećen poÄÂetku ramazana u Kulturnom centru "Banski dvor" trebalo je da bude održan u petak uveÄÂe pod pokroviteljstvom potpredsjednika SkupÅ¡tine RS i kandidata SDA za predsednika RS Ã…Â efketa Hafizovića.
U petak je sve bilo spremno za održavanje ove kulturno-vjerske manifestacije, a njen pokrovitelj Ã…Â efket Hafizović bio je uvjeren da će nekadaÅ¡njim sjediÅ¡tem Vrbaske banovine odjekivati ilahije i kaside. Iz Kulturnog centra "Banski dvor" za list "Press RS" je potvrÄ‘eno da je Islamska vjerska zajednica zakupila koncertnu dvoranu za petak uveÄÂe i da oni nemaju niÅ¡ta sa programom manifestacije koja treba da se održi.
Potpredsednik NSRS Šefket Hafizović kaže da je rijeĠo koncertu koji pod njegovim pokroviteljstvom organizuju Medžlis islamske vjerske zajednice Banjaluka i organizacija "Fatma", koja djeluje u okviru IVZ-a.
"Nastupiće hor djevojaka iz Bijeljine, koje izvode ilahije i kaside. One su i ranije nastupale u Banskom dvoru i niko nije dizao praÅ¡inu oko toga. Ako su BoÅ¡njaci po ustavu konstitutivan narod u RS, ne vidim zaÅ¡to bi nekome smetalo da u najvećem gradu u RS bude organizovan koncert povodom poÄÂetka svetog mjeseca ramazana", kazao je Hafizović.
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




-
- Pocetnik
- Postovi: 4
- Pridružen/a: 01 Feb 2010 20:33
Re: Dešavanja u BiH
Kako tako znate samo da kopirate sa drugih sajtova ccccc.Zasto ne napisete nesto sami od sebe ili niste procitali toliko stiva da se mozete samovoljno izraziti?U cemu je caka bas se pitam?! Hehehehe.Ajd ugodno vam
Re: Dešavanja u BiH
Imaš šansu, komentiraj bez kopiranjaProbna_Lampa je napisao/la:Kako tako znate samo da kopirate sa drugih sajtova ccccc.Zasto ne napisete nesto sami od sebe ili niste procitali toliko stiva da se mozete samovoljno izraziti?U cemu je caka bas se pitam?! Hehehehe.Ajd ugodno vam
![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
MožeÅ¡ i o drugom kirhofovom zakonu - ako si elektriÄÂar
![[Happy. [Happy.gif]](./images/smilies/Happy.gif)
Tema je Dešavanja u BiH i ta dešavanja se kopiraju iz razloga da se vidi ono što mediji pišu .
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




Re: Dešavanja u BiH
Stvarno Dodik koÄÂi razvoju i normalizaciji države
S našeg neba miloni lete u Hrvatsku i Srbiju

Zbog teÅ¡ke korupcije i nepoÅ¡tivanja propisa i zakona Bosne i Hercegovine ni 15 godina poslije rata mi ne kontroliramo svoj vazduÅ¡ni prostor. ZaÅ¡to je to tako pojasnio je ekspert za vazduÅ¡ni sobraćaj Rifat Tirak. U ovom trenutku zato su krivi Bakir Karahasanović, Omer Kulić, Ismet Ã…Â eÄÂić, Fadil Ã…Â unj, Mahmut Cico i Dževad HaseÄÂić. Oni su od poÄÂetka tvrdili da BiH nema struÄÂnjake iz ove oblasti, Å¡to nije istina. Strategija o kontroli naÅ¡eg neba prihvaćena je 2005. godine i trebali smo ...
... preuzeti svoje nebo 2007. godine. To se nije dogodilo ni do danas a svih ovih 15 godina Srbija i Hrvatska uzimaju milone maraka koje im širokogrudno prepušta naša vlast, odnosno Vijeće ministara BiH – izjavio je Tirak.
![oha.giff [muzikafo1.gif]](./images/smilies/muzikafo1.gif)
S našeg neba miloni lete u Hrvatsku i Srbiju

Zbog teÅ¡ke korupcije i nepoÅ¡tivanja propisa i zakona Bosne i Hercegovine ni 15 godina poslije rata mi ne kontroliramo svoj vazduÅ¡ni prostor. ZaÅ¡to je to tako pojasnio je ekspert za vazduÅ¡ni sobraćaj Rifat Tirak. U ovom trenutku zato su krivi Bakir Karahasanović, Omer Kulić, Ismet Ã…Â eÄÂić, Fadil Ã…Â unj, Mahmut Cico i Dževad HaseÄÂić. Oni su od poÄÂetka tvrdili da BiH nema struÄÂnjake iz ove oblasti, Å¡to nije istina. Strategija o kontroli naÅ¡eg neba prihvaćena je 2005. godine i trebali smo ...
... preuzeti svoje nebo 2007. godine. To se nije dogodilo ni do danas a svih ovih 15 godina Srbija i Hrvatska uzimaju milone maraka koje im širokogrudno prepušta naša vlast, odnosno Vijeće ministara BiH – izjavio je Tirak.
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




- PIRAT_SA_KARIBA
- Velicanstvo Foruma
- Postovi: 4010
- Pridružen/a: 03 Dec 2008 23:37
- Lokacija: Na moru
Re: Re:
NajljepÅ¡a da al politiÄÂari u tri krasnePIRAT_SA_KARIBA je napisao/la:kakva je takva je...najljepÅ¡a zemlja na svijetu moja zemlja Bosna i Hercegovina![]()
![[cool. [cool.gif]](./images/smilies/cool.gif)
Ti si kao najudaljenija zvijezda do koje je najteže doći, ali baš zbog toga je najudaljenija zvijezda najljepša i najsjajnija!




- PIRAT_SA_KARIBA
- Velicanstvo Foruma
- Postovi: 4010
- Pridružen/a: 03 Dec 2008 23:37
- Lokacija: Na moru
Re: Re:
Svako carstvo se raspalo pa će i ovo carstvo politiÄÂara nije niÄÂija do zore sjalamrki62 je napisao/la:NajljepÅ¡a da al politiÄÂari u tri krasnePIRAT_SA_KARIBA je napisao/la:kakva je takva je...najljepÅ¡a zemlja na svijetu moja zemlja Bosna i Hercegovina![]()





- PIRAT_SA_KARIBA
- Velicanstvo Foruma
- Postovi: 4010
- Pridružen/a: 03 Dec 2008 23:37
- Lokacija: Na moru
Re: Re:
Zaboravi reći drago mi je što sam ovdje rođen što živim u ovoj zemlji i ponosan sam na svoju zemlju Bosnu i hercegovinu ![[bihbq3 [bihbq3.gif]](./images/smilies/bihbq3.gif)
![[bihbq3 [bihbq3.gif]](./images/smilies/bihbq3.gif)


